چکیده:
فقه سیاسی به مثابه گرایشی تخصصی در کنار سایر گرایشهای علمی فقه، در زمان گذشته به تناسب موقعیت و شرایط و به خاطر اموری چون محدودبودن جامعه شیعی، رسمیت نداشتن مذهب شیعه و فراگیربودن اقتضای تقیه در برابر سلاطین جائر از حجم مسائل و کیفیت اندکی برخوردار بود، و امروزه به سبب اموری چون حجم وسیعی از مسائل مستحدثه سیاسی، اقتدار اجتماعی سیاسی فقیهان و توسعه فقه سیاسی به گستره امور اجتماعی و حکومتی، از کیفیت و کمیت بسیاری برخوردار شده است. اموری چون اختلاف در معنای فقه سیاسی، تمایز آن با فقه حکومتی، سطح انتظار از فقه سیاسی و حکومتی و گونهشناسی متفاوت در عرصه استنباط مسائل سیاسی، موجب ارائه قرائتهای متفاوتی از فقه سیاسی با محوریت فرد، اجتماع یا حکومت شده است. هویت فقه سیاسی مطلوب در عصر حاضر در گرو شاخصها و ملاکهایی است که در این تحقیق مورد عنایت قرار میگیرد.
Political Fiqh as a specialized field among other fields of Fiqh، was limited in the past in terms of the volume and quality commensurate with the situation of the time and due to things like small Shia community، Informality of the Shia sect and Taqīyah prevalence against tyrant rulers. Today the corresponding literature has increased in terms of the volume and quality due to، among others، the large number of new political issues، socio-political authority of Fiqh scholars and the development of Fiqh into social and governmental extent. Things like dispute over the definition of political Fiqh، its distinction with governmental Fiqh، expectations about political Fiqh and distinct typology of Fiqh inference in the field has led to different interpretations of political Fiqh with a focus on the individual، community or the government. This article is trying to consider the nature of favorable political Fiqh today depending on specified indicators and criteria.