چکیده:
هدف از انجام این پژوهش بررسی اثر بخشی روش آموزش حل مسئله بررضایت زناشویی و نیمرخ روانشناختی زوجین شهرستان بروجن بود. بدین منظور 30 زوج از مراجعه کنندگان کلینیک روانشناختی اداره آموزش و پرورش شهرستان بروجین انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش(15 زوج) و گروه کنترل (15 زوج) قرار گرفتند. مداخله درمانی طی 8 جلسه هفتگی براساس مدل درمانی هاوتون انجام شد و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. پرسشنامه رضایت زناشوئی انریچ و چک لیست نشانه های مرضی (Scl-90-R) در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری توسط زوجین تکمیل شد. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری نشان داد بین میانگین نمرات پس آزمون نمرات رضایت زناشویی بین دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری وجود دارد و این نتایج در مرحله پیگیری نیز مشاهده می شود.همچنین به استثنای نمرات وسواس فکری- عملی، اضطراب فوبی و روانپریشی بین میانگین نمرات پس آزمون سایر متغیرها بین دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معنادار وجود دارد و این نتایج در مرحله پیگیری نیز مشاهده می شود. به طور کلی نتایج نشان می دهد که آموزش حل مساله راهبرد مناسبی در افزایش رضایت زناشویی و کاهش علائم روانشناختی زوجین می تواند باشد:با این حال این روش درمانی در درمان فوبیا،وسواس فکری-عملی و سایکوز کمتر مفید است،اما در مراحل بعدی درمان های مستقیم اختلالات یاد شده می توان از آن سود جست.
solving method on the marital satisfaction and psychological profile of the couples of Brojen city. For this purpose، 30 couples that referred to psychological clinics of education center of Brojen city، were selected and randomly assigned to two groups، experimental groups (15 couples ) and control groups( 15 couples ). The therapeutic intervention was conducted in 8 weekly sessions according to Howton therapeutic model and control group wasn’t received any intervention. The questionnaires of Enrich marital satisfaction and symptoms check list were completed in pretest، post-test and follow-up. The results of MANCOVA showed that except of OCD، phobia and psychoticism score، were significant difference between mean scores of other variable two groups.
خلاصه ماشینی:
"به طور کلی نتایج نشان میدهد که آموزش حل مساله راهبرد مناسبی در افزایش رضایت زناشویی و کاهش علائم روانشناختی زوجین می تواند باشد:با این حال این روش درمانی در درمان فوبیا،وسواس فکری-عملی و سایکوز کمتر مفید است ،اما در مراحل بعدی درمان های مستقیم اختلالات یاد شده می توان از آن سود جست .
با توجه به مطالب فوق ، هدف از انجام این پژوهش ، پاسـخگویی بـه ایـن سـوال بـود کـه ایـا آموزش حل مسئله بر سطح رضایت زناشـویی و نیمـرخ روانی(شـامل رضـایت زناشـویی،علائم جسمانی کـردن ، وسـواس فکـری-عملی،حساسـیت بـین فردی،افسردگی،اضطراب ،خصـومت ، اضطراب فوبی، اندیشـه پـردازی پارانوئیـد و روانپریشـی) زوجـین ناسـازگار مراجعـه کننـده بـه کلینیک روانشناختی شهرستان بروجن موثر است ؟ روش طرح پژوهش این پژوهش دردسته پـژوهش هـای تجربـی قـرار مـیگیـرد، و طـرح تحقیـق آن بـه صـورت دو گروهی (گروه آزمایش و گروه کنترل ) و شامل سه مرحله ؛ مرحله پیش آزمون ، پس آزمـون و پیگیری (دو ماهه ) است .
در تبین نتیجه این فرض میتوان به این مسئله اشاره کرد که مهارت حل مسئله به فرد کمک میکند تا شخص در موقعیت های بین فردی دچار مشکل قابل ملاحظه ای نشود، نسبت به روابط دیگران انتظارات منفی نداشته باشد و نسبت به دیگران احساس حقارت نکند و در مجموع باعث کاهش حساسیت اجتماعی افزایش سلامت روانی فرد میشود.
Ji-Min Seo,Sukhn Ahn نتیجه گیری به طور کلی نتایج نشان می دهد که آموزش حل مسأله راهبرد مناسبی در افزایش رضایت زناشویی و کاهش علائم روانشناختی زوجین میتواند باشد: با این حال این روش درمانی در درمان فوبیا، وسواس فکری-عملی و سایکوز کمتر مفید است ، اما در مراحل بعدی درمان های مستقیم اختلالات یاد شده میتوان از آن سود جست ."