چکیده:
با ظهور فنّاوریهای جدیدی همچون رایانه، اینترنت و...، جوامع بشری با چالشهایی جدید و جدی در همة عرصههای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، آموزشی و اجتماعی روبهرو شدهاند. نداشتن برنامهریزیهای راهبردی، با سرعت باعث عقبماندگی از تحولات روزافزون خواهد شد. نهادهای آموزشی نیز به فراخور تغییرات، نیازمند برنامهریزیهای درازمدت، میانمدت، کوتاهمدت و اساسی، به منظور همگام شدن با تغییراتاند (سایت تبیان، ۱۳۹۲).آموزش الکترونیکی۱ امروزه به یکی از موضوعات مهم تبدیل شده است که در دنیای اینترنت و مجازی بسیار به آن اهمیت داده میشود. بسیاری از سازمانها، مراکز علمی و دانشگاهها، امروزه برای ارائة مطالب جدید به علاقهمندانی که توانایی حضور فیزیکی در کلاسهای درس یا محلهای آموزشی را ندارند، مطالب خود را بهصورت آموزشهای مجازی و بهشکل چندرسانهای برای کاربران در شبکة اینترنت قرار دادهاند تا علاقهمندان به علوم مختلف بتوانند به یادگیری آنها بپردازند. ساختن تصاویر چندرسانهای برای آموزشهای مجازی خود مستلزم استفاده از تکنیکهای خاصی است. گذشته از موضوعاتی همچون رعایت اصول خاص ساخت آموزشهای چندرسانهای که خود شامل نکات ریز و درشت فراوانی است. موضوعات فنی ساخت این تصاویر نیز از اهمیت بسیار فراوان برخوردار خواهد بود.
خلاصه ماشینی:
"کلیدواژهها: پویانمایی، آموزش جغرافیا، نرمافزار آموزشی امروزه کلیپهای آموزشی فراوان دربارة موضوعات مختلف جغرافیا بهصورت تصاویر متحرک در سایتها و وبلاگهای مختلف قرار داده شده است که استفاده از این کلیپها میتواند بهیادگیری بهتر مفاهیم جغرافیایی در کلاسهای درس کمک کند.
در این نوشتار به معرفی اجمالی چند نرمافزار پرداخته میشود که به کمک آنها میتوان بدون صرف وقت طولانی برای طراحی این تصاویر متحرک، در حداقل زمان، نوشتار اصلی آنها را به زبان فارسی تبدیل کرد و در یک مجموعة آموزشی ارائه داد.
net شکل ۱: نمای کلی نرمافزار کمکآموزشی آشنایی با پدیدههای رودخانهای و دریاها مهمترین نرمافزار در این خصوص، نرمافزار Sothink SWF Decompiler است که میتواند به سادگی و بدون داشتن دانش نرمافزاری بالا، این فایلها را که در قالب SWF هستند به منبع اصلی آن در محیط نرمافزار فلاش تبدیل کرد."