چکیده:
مقدمـه : بـه دلیـل اهمیـت و نقـش موثـر هـوش هیجانی-اجتماعـی در سـلامت روانـی افـراد، افزایـش آن بـه عنـوان یکـی از اهـداف مهـم برنامه هـای آموزشـی نظـام آمـوزش و پـرورش ضـروری اسـت . در ایـن راسـتا، پژوهـش حاضـر بـه بررسـی تاثیـر آمـوزش مهارت هـای هیجانی-اجتماعـی در بهبـود ســلامت روان معلمــان مقطــع ابتدایــی میپــردازد. روش : پژوهــش حاضــر، مطالعــه ای تجربــی اســت کــه بــه بررســی تاثیــر آمــوزش مهارت هــای هیجانی-اجتماعــی بــه معلمــان بــر بهبــود ســلامت روانــی آنــان پرداختــه اســت . نمونــه ی آمــاری پژوهـش ٦٧ نفـر آزمودنـی معلـم مقطـع ابتدایـی در دو گـروه کنتـرل (٢٢ زن و ٢٠ مـرد) و آزمایشـی (٢٠ زن و ٤١ مــرد) و ابزارهــای ایــن پژوهــش پرســش نامــه ی هــوش هیجانــی بــار-اون و ســلامت عمومــی بودنــد. آزمودنیهــا در طــی ١٠ هفتــه و ١٠ جلســه در حــوزه ی مهارت هــای درون فــردی و مهارت هــای بیــن فــردی، آمــوزش دیدنــد یافته هــا: رابطــه ی مثبتــی بیــن مهارت هــای هیجانی-اجتماعــی معلمــان و ســلامت روانــی آنــان وجـود دارد. یعنـی بـا بهبـود و رشـد مهارت هـای هیجانـی اجتماعـی معلمـان ، سـلامت روانـی آنـان نیــز بهبــود مییابــد.. بحــث : در فرآینــد آمــوزش ، عــلاوه بــر مهارت هــای تخصصــی و علمــی و تســلط بــر موضوع هــای درســی و انتخــاب روش تدریــس مناســب و شــور علمــی معلــم ، مهارت هــای بین فــردی معلــم (مهارت هــای ارتباطــی، همدلــی،...) تعهــد و انگیــزش ، ســلامت روان و علاقمنــدی بــه یادگیرنــدگان هــم اهمیــت دارنــد.
خلاصه ماشینی:
پــاره ای دیگــر از پژوهش هــا نشــان دادنــد، ضعف هــای افــراد در مهارت هــای هیجانــی - اجتماعــی ، بــا ســلامت روان شــناختی و جســمانی ، (آقاجانــی ، ١٣٨١، جعفــری طوســی ، ١٣٨٥، ســاتم ١ و همــکاران ، ٢٠٠٣)، خودپنــداره ( پیرمحمــدی ، ١٣٨١)، سـبک های یادگیـری وابسـته بـه زمینـه ( فردوسـی پور، ١٣٨٣)، خشـونت (وینتــر٢ و همــکاران ، ٢٠٠٤)، مصــرف الــکل و (ترینیــداد٣ و همــکاران ، ٢٠٠٢)، اضطــراب و افســردگی (زمــان ٤و همــکاران ، ٢٠٠٢ ســیلک ٥ و همــکاران ، ٢٠٠٣) ارتبــاط دارد.
بـر ایـن اسـاس در ایــن پژوهــش ضــرورت تدویــن برنامــه ی آموزشــی ( آمــوزش مهارت هــای هیجانی -اجتماعــی ) بــرای معلمــان مــورد توجــه و اهمیــت بــوده و "طراحــی و اجــرای برنامــه آمــوزش مهارت هــا بــرای معلمــان ، و بررســی تأثیــر آمــوزش ایــن مهارت هــا بــر بهبــود ســلامت روانــی و هــوش هیجانــی اجتماعــی معلمــان "هــدف عمــده ی ایــن مطالعــه را تشــکیل می دهــد.
طبــق ایـن جـدول ، بررسـی معنـی داری تفـاوت گروه هـای آزمودنـی معلمـان در هـوش هیجانی -اجتماعـی کلـی پیـش از آمـوزش بـا آزمـون t بـا دو گـروه مسـتقل نشـان داد کــه گروه هــای آزمودنــی از نظــر هــوش هیجانــی کلــی تفــاوت معنــی دار بــا یکدیگـر ندارنـد (جـدول ٣).
"Emotional intelligence and organizational effective- ness".
"Perspectives in social-emotional education: Theoretical foundations and new evicence-based development in current Cooper, R.
"What is emotional intelligence?" In: Salovey, P.
"Assessing the predictive validity of emotional intelligence".
"Revisiting the predicitive validity of emotional intelligence: self-report versus ability-based measures".
"Emotional intelligence training and its implications for stress, health and performance".
"Ability model of emotional intelligence".