چکیده:
در جریان پژوهشی که گزارش آن پیش روی شماست، بیش از یکصد و نود مقاله تحقیقاتی منتشر شده در مجلة رشد آموزش زبان طی ١٣ سال اخیر از نظر محتوایی تحلیل شد. نتایج بررسیهای اولیه نشان داد که بسیاری از مباحث مرتبط با آموزش زبان انگلیسی در قالب مقالههایی در نشریة رشد آموزش زبان به چاپ رسیدهاند که آنها را میتوان به ٢٣ حیطة کلی دستهبندی کرد. تحلیل فراوانی عناوین به چاپ رسیده نشان داد که تفاوتهای درخور توجهی در تعداد پژوهشهای منتشر شده در هر یک از حیطههای فوق وجود دارد. برای مثال، ١٤ درصد از کل پژوهشهای منتشر شده در این نشریه فقط به بررسی آموزش و فراگیری مهارت خواندن و درک مطلب اختصاص یافته است. در حالی که طی ١٣ سال اخیر تعداد بسیار اندکی پژوهش در زمینة آموزش مهارت صحبت کردن به چاپ رسیدهاند. به همین ترتیب، دادههای این پژوهش نشان میدهد که موضوعاتی مانند آموزش معلمان، روشهای تدریس، و بررسی مواد آموزشی پژوهشهای متعددی را به خود اختصاص دادهاند اما جنبههای فرهنگی- اجتماعی و نیز سیاستهای آموزش زبان در مجلة رشد چندان مورد پژوهش و بررسی قرار نگرفته است. در ادامه، دربارة دلایلی که این ناهمگنی در انجام و نشر پژوهشهای مختلف سخن به میان آمده است. علاوه بر این، پیشنهادهایی برای کاربردیتر شدن پژوهشهای آموزش زبان در ایران ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
"Key Words : content analysis, practice-based research, research trends The skeleton of the note: - an outstanding feature of human perception - foreign language pedagogy as a school subject in the curriculum - many riddles have no answers - how does a Bedouin find his way at night - a personal experience - why barking at the wrong tree The message of the note: Putting a foreign language in the school curriculum and teaching it as a school subject may help us to deal with it ‘scientifically’.
Treating foreign language pedagogy as a school subject, taking it to language classroom inside a textbook, and presenting it as nothing more than additional other labels to the familiar furniture of their old world is putting the cart before the horse."