چکیده:
هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی ابعاد چابکی سازمانی در ادارات تربیت بدنی استانهای کشور است. جامعۀ تحقیق شامل کلیۀ کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان استانهای کشور و نمونۀ آماری آن کارکنان این سازمانها در استانهای گیلان، زنجان، فارس و چهارمحال و بختیاری (326 نفر) بود که از میان آنها 273 نفر (74/83%) در این پژوهش شرکت کردند. ابزار تحقیق پرسشنامهای 62 سؤالی بود که روایی صوری و محتوایی آن را 10 نفر از استادان صاحبنظر دانشگاهی تأیید کردند و ثبات درونی آن نیز با استفاده از ضریب همبستگی آلفای کرونباخ، 98/0 =r محاسبه شد. برای تعیین ابعاد اصلی پرسشنامه از روش تحلیل عاملی اکتشافی همراه با چرخش متعامد استفاده شد و چهار عامل مدیریت منابع انسانی، مدیریت کیفیت جامع، مدیریت تغییر و مدیریت اطلاعات و ارتباطات سازمانی با 91/55% واریانس شناسایی شدند. ضمنا از دیدگاه کارکنان، مدیریت کیفیت جامع (64/0±18/3) قویترین و مدیریت منابع انسانی (84/0±83/2) ضعیفترین ابعاد چابکی ادارات تربیت بدنی بودند. مدیران سازمانهای ورزشی با آگاهی از ابعاد و شاخصهای چابکی سازمانی میتوانند به انطباق بیشتر سازمانهای ورزشی با تغییرات محیطی و بهرهمندی از فرصتهای موجود در محیطهای پویای امروزی کمک کنند و در جهت ارتقاء و توسعۀ همهجانبۀ ورزش گام بردارند.
خلاصه ماشینی:
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی تاریخ دریافت : ٩٠/١١/٠٦ تاریخ پذیرش : ٩١/٠٧/١٥ چکیده هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی ابعاد چابکی سازمانی در ادارات تربیت بدنی استان های کشور است .
سید عامری (١٣٨٨) با بررسی ادارات تربیت بدنی استان آذربایجان غربی نشان داد بین مؤلفه های مدیریت مشارکتی (مشارکت در تصمیم گیری، روابط انسانی و جو حاکم در سازمان ) با انگیزش شغلی کارکنان رابطۀ معنیدار و مثبت وجود دارد (١٨).
تحلیل مؤلفه های اصلی پرسشنامۀ چابکی سازمانی بار عاملی در هر عامل گویه ها 4 3 2 1 عامل اول : مدیریت منابع انسانی بر توانمندسازی کارکنان تأکید میشود.
با توجه به اینکه از اجرای این طرح چندین سال میگذرد و فرآیندهای ارتباط با مشتری در اغلب سازمان های کشور از جمله ادارات تربیت بدنی بهبود داشته است ، احتمالا بالاتر بودن اولویت این عامل توجیه خواهد شد، اما اسد، حمیدی و اسدی (١٣٨١) در مطالعۀ خود نشان دادند سازمان تربیت بدنی در معیارهای هشت گانۀ مدیریت کیفیت جامع (حمایت و رهبری مدیریت عالی، برنامه ریزی راهبردی، تمرکز بر مشتری، شناسایی و آموزش کارکنان ، توانمندسازی کارکنان و کار گروهی، اندازه گیری و تجزیه و تحلیل کیفیت ، بیمۀ کیفیت و پیامدهای بهبود کیفیت و بهره وری) در سطح پایینی قرار دارد (٢٦).