چکیده:
راهیابی به دانشگاه به عنوان مکانی برای آموختن دانش، برای پیشرفت جامعه، جوانان و خانواده امری ضروری به نظر میرسد که در این راستا توجه به انگیزه داوطلبان برای ورود به دانشگاه از اهمیت ویژهای برخوردار میباشد؛ لذا هدف از پژوهش حاضر، تحلیل عوامل انگیزشی داوطلبان ورود به رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی میباشد.جامعه آماری پژوهش، کلیه داوطلبان ورود به رشته تربیتبدنی و علوم ورزشی در سال 1390 از سه استان خوزستان، ایلام و لرستان بودند که برای انجام آزمون عملی رشته تربیتبدنی و علوم ورزشی، در دانشگاه شهید چمران اهواز شرکت کرده بودند (1310=N). حجم نمونه از طریق جدول کرجسی و مورگان، 302 نفر برآورد شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته که شامل 24 سوال بود استفاده گردید و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 81/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. نتایج نشان داد به ترتیب عوامل فردی، عوامل اجتماعی و عوامل شغلی، مهمترین عوامل انگیزشی داوطلبان ورود به رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی بود. همچنین بین دیدگاه داوطلبان دختر و پسر در مورد عوامل فردی، تفاوت معناداری مشاهده شد؛ اما در عوامل اجتماعی و شغلی، تفاوت معناداری مشاهده نگردید. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان گفت توجه به انگیزههای داوطلبان برای ورود به دانشگاه امری ضروری میباشد؛ زیرا با مورد توجه قرار دادن آنها میتوان میزان کارآیی و اثربخشی دانشجویان را در آینده افزایش داد.
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) براساس نتایج حاصل از جدول شمارۀ 2 در زمینۀ عوامل مؤثر بر انگیزش جذب تماشاگران مشخص شد که عامل فرهنگ با (F-1/84,P-/13) ،فعالیت بازاریابی (F-1/32,P-/26) و نقش بازیکنان با (F-1/93,P-/12) در افراد با میزان درآمد مختلف معنیدار نبوده است و تنها عامل دانش و اطلاعات با (F-4/85,P-/002) معنیدار میباشد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) ب-استفاده از مدل معادل ساختاری در بررسی عوامل به صورت مستقیم و یا با واسطههای دیگر (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج جدول شمارۀ 3 نشان میدهد که در مدل ساختاری همبستگی مستقیم فعالیت بازاریابی با جذب تماشاگر برابر 0/68 و همبستگی فرهنگ با جذب تماشاگر برابر 0/65 میباشد که این امر نشانگر تأثیر فعالیتهای بازاریابی در جذب تماشاگران به صورت مستقیم است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج جدول شمارۀ 5 نشان میدهد که در مدل ساختاری همبستگی مستقیم ایفای نقش بازیکنان با جذب تماشاگر برابر 0/65 و همبستگی دانش و اطلاعات با جذب تماشاگر برابر 0/653 میباشد که این مسئله نشانگر تأثیر متغیرهای ایفای نقش بازیکنان و دانش اطلاعات در جذب تماشاگران به صورت مستقیم است.
همچنین،در بررسی تأثیر متغیرها در مدل ساختاری بازار با واسطۀ فرهنگ و ایفای نقش و مدل ساختاری بازار با واسطه فرهنگ مشخص شد،بازاریابی بیشترین تأثیر را به صورت غیرمستقیم در ایجاد انگیزش برای جذب تماشاگران داشته است این موضوع حاکی از کاربردی بودن آن در جامعۀ ما است،ولی در مدل ایفای نقش بازیکنان با واسطه دانش و اطلاعات مشخص شد که نقش بازیکنان از جمله بازیکنان کلیدی و ستارههای مسابقات،در حضور افراد در مسابقات بسیار زیاد است."