چکیده:
یکی از مهمترین مباحث در فلسفه، کلام و عرفان اسلامی، بحث سخن گفتن از خداست. در این رابطه، «وحدت وجود» و «وحدت شهود» بعنوان دو نگرش به نحوه ارتباط بنده سالک عارف با خداوند و سخن گفتن از وی مطرح گشته اند. هر یک از ایندو دیدگاه نمایندگانی در سنت عرفان اسلامی داشته و هر کدام معتقدات خاصی در باب وحدت عارفانه دارند. در این نوشتار، ابتدا با طرح نظریه وحدت وجود (بر پایه آراء ابن عربی) و سپس وحدت شهود (بر اساس دیدگاه علاءالدوله سمنانی)، اختلاف آنها در باب وحدت مورد بحث قرار گرفته و سپس مفهوم «خدای متشخص» بعنوان یکی از استلزامات و معتقدات نظریه وحدت شهود، در مقابل خدای مطلق وحدت وجود، بررسی خواهد شد.
One of the most important discussions in Islamic philosophy، kalam، and gnosis is speaking of God. The “unity of being” and “unity of intuition” have been proposed as two approaches to the quality of the relationship between the wayfaring gnostic servant and God and speaking of Him. Each of these approaches has some representatives in the tradition of Islamic gnosis and each has specific beliefs regarding gnostic unity. In this paper، through explaining the theories of the unity of being (based on Ibn Arabi’s ideas) and the unity of intuition (based on ‘Ala al-Dawlah Semnani’s views)، the writers initially discuss their differences concerning unity. Then they explore the concept of “personal God” as one of the necessities and basic principles of the theory of the unity of intuition as opposed to the Absolute God of the theory of the unity of being.