چکیده:
در حکمت متعالیه میان حکمت نظری و حکمت عملی رابطه هستی شناختی دقیقی وجود دارد. ملاصدرا بر پایه اصالت و تشکیک وجود، حرکت جوهری و حدوث جسمانی و بقاء روحانی نفس به تبیین این رابطه و تبدل نفسانی ناشی از آن میپردازد. تاثیر و تاثر میان افکار و اعمال و نیات و خلقیات فرد طی فرایند حرکت جوهری نفس صورت باطنی و حقیقی انسان را شکل میدهد؛ انسانها ابتدای آفرینش از نوع واحدند ولی در باطن و در آخرت بسبب غلبه ملکات مختلف نفسانی تحت انواع مختلف ملکی، حیوانی، سبعی و شیطانی قرار میگیرند. تجسم صورت اخروی و بدن مثالی انسان نیز متناسب با ملکات نفسانی و اخلاقی وی خواهد بود، زیرا در آخرت اجسام سایه ارواحند. این همان مسخ باطن یا تجسد اخلاق اشاره شده در نصوص دینی است. در عین حال، حرکت جوهری نفس ـ چه در مسیر ملکی و چه در مسیر حیوانی، سبعی یا شیطانی ـ از سنخ لبس بعد از لبس است، زیرا منشا شقاوت باطنی و اخروی نیز نوعی اشتداد در فعلیت است. بنابرین، میتوان نتیجه گرفت که بر اساس مبانی و اصول حکمت صدرایی مسخ باطنی و اخروی انسان از سنخ انقلاب محال نیست.
There is an accurate ontological relationship between theoretical and practical wisdom in the Transcendent Philosophy. Based on the principiality of existence and gradation of being، the trans-substantial motion، and the corporeal createdness and spiritual subsistence of the soul، Mulla Sadra explains this relationship and the soulish change which results from it. The mutual influence of the thoughts، acts، intentions، and behaviors of an individual on each other in the course of the trans-substantial motion of the soul form the inner and real form of human beings. At the beginning of their creation، all individuals are from the same species; however، in their innermost and in the Hereafter، because of the domination of various habits over their souls، they turn into angelic، beastly، savage، or devilish human beings. The embodiment of Man’s otherworldly form and Ideal body are also proportionate to their soulish and moral habits. It is because in the Hereafter bodies are the shadows of souls. This is the same inner transformation or moral incarnation which has been mentioned in religious texts. Moreover، the soul’s trans-substantial motion، whether in the angelic path or in the، beastly، savage، or devilish path، is of the types of dressing after dressing. This is because the origin of inner and otherworldly wickedness is also a kind of gradedness in actuality. Therefore، it can be concluded that، based on the principles of Sadrian philosophy، Man’s inner and otherworldly transformation، is not of the type of impossible essential transformation.