چکیده:
در نظر شیخ نجم الدین کبری «حیات حقیقی»، همان «حیات معنوی» است؛ حیاتی که برون رفت از ظاهر بسوی باطن، فنا شدن در حق و بقا یافتن به بقای او، و نیز بازیافتن حق است در هر آنچه که رنگ و نامی از هستی و زندگانی دارد. وی که از جمله پیران طریقت است، با توجه به یافته های خویش در این حیات معنوی به نگارش رساله الاصول العشره پرداخته تا به دستگیری و ارشاد سالکین بپردازد. او در این رساله با بهره گیری از آموزه های وحیانی و نیز بکارگیری سنت پیامبران و اولیای حق، دستور العملهایی را برای سالکینی که قصد دست یافتن بدین مرتبه از زندگانی را دارند، وضع نموده و طریقه مختار خویش را «طریقه شطار» نامیده که بر پایه «موت اختیاری» است و دارای اصول دهگانه توبه، زهد، توکل، قناعت، عزلت، ذکر، توجه، صبر، مراقبه، رضا میباشد.
موت اختیاری سالک از «توبه» آغاز میگردد؛ این اصل نه تنها «سر آغاز تولد ثانی» است بلکه «شرط لازم ادامه حیات معنوی» نیز هست، بدین نحو که سالک پس از ادای حق هر مقام، تا رسیدن به مقام توحید حقیقی از هر منزل و مقامی بوسیله توبه بدر خواهد شد. چنین سالکی که توانسته با عنایت حق تعالی و ارشاد پیر طریقت و نیز کوشش خویش «تولد ثانی» بیابد، پس از پیمودن منازل و مقامات معنوی متخلق به اخلاق الهی میگردد و در اوج این حیات به «مقام وصول و فنای در حق» که بالاترین معنا از معنای توحید است، دست می یابد.
اساس بودن «موت اختیاری» در این رساله، علاوه بر اذعان ابتدایی شیخ، بخوبی از اصرار وی در خلال توضیح اصول دهگانه با واژه «خروج» و نیز مقایسه این نحوه خروج با «موت طبیعی» پیداست، لذا در پیوند موت اختیاری بعنوان اساس طریقه شطار با اصول دهگانه میتوان گفت که شیخ نجم الدین براساس آموزه های رساله الاصول العشره نه تنها از یک موت و تولد اختیاری بلکه از چندین موت و تولد اختیاری دیگر متناسب با هر منزل و مقام سخن بمیان آورده است.
According to Shaykh Najm al-Din Kubra، “true life” is the same “spiritual life”; a life which entails leaving the outward and moving towards the inward، annihilating in Truth، surviving in the survival of the Truth، and retrieving the Truth from anything that has a sign of being and life. He is a wayfarer of the path of Sufism who، relying on his findings in this spiritual life wrote the treatise al-Usul al-‘asharah in order to guide other wayfarers. In this treatise، through drawing on revealed teachings and employing the traditions of the prophets and the friends of the Truth، he provides some instructions for those wayfarers who intend to reach this stage of life. He calls his voluntary path the “path of Shuttar”. This path is based on voluntary death and relies on 10 major principles: repentance، piety، trust، contentment، retreat، remembrance، attention، patience، vigilance، and satisfaction.
The voluntary death of the wayfarer commences with repentance. This principle is not only the “beginning of a second birth” but also the “necessary condition for continuing spiritual life”. Here، after performing the duties required by each station، the wayfarer will leave all abodes and stations behind through repentance until reaching the station of true Oneness. Such a wayfarer، who has managed to have a “second birth” through Almighty Truth’s providence، his mentor’s spiritual guidance، and his own endeavors، is reborn ornamented with divine morality after traversing various spiritual stages. Then، in the climax of this life، he attains the “station of union with and annihilation in the Truth”، which is the most supreme meaning of Oneness.
The fact that “voluntary death” stands at the basis of this treatise، in addition to from Shaykh’s initial acknowledgement، is clearly inferred from his insistence on the use of the word “exit” when explaining the 10 principles as well as from a comparison of this type of exit with “natural death”. Therefore، regarding the union of voluntary death as the basis of the path of Shuttar with the above-mentioned 10 principles، we can say that، based on the teachings of the treatise al-Usul al-‘asharah، Shaykh Najm al-Din has spoken of not only one voluntary death and birth but also of several other voluntary deaths and births each corresponding with one abode and station.