چکیده:
این پژوهش با هدف تعیین نقش تعدیل کننده اسناد شناختی و وظیفه شناسی در رابطه میان باور به دنیای ناعادلانه با واکنش پرخاشگرانه دانش آموزان پسر اجرا شد. جامعه آماری پژوهش را دانش آموزان پسر دبیرستانی تشکیل دادند که از بین آنها 691 نفر به شیوه تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامه باور به دنیای ناعادلانه (دالبرت و همکاران، 1002)، پرسشنامه واکنش پرخاشگرانه (گل پرور و جوادیان، 0931)، سه سناریوی اسناد شناختی (گل پرور و جوادیان، 0931) و پرسشنامه وظیفه شناسی (گلدبرگ، 2991) بودند. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی تحلیل گردید. نتایج نشان داد که اسناد شناختی و وظیفه شناسی رابطه باور به دنیای ناعادلانه را با واکنش پرخاشگرانه تعدیل می نمایند. تحلیل ساده شیب خط نشان داد که در وظیفه شناسی پایین، در موقعیت اسناد شناختی خصمانه باور به دنیای ناعادلانه با واکنش پرخاشگرانه دارای رابطه مثبت و معنادار، اما در وظیفه شناسی بالا و در اسناد شناختی خصمانه، باور به دنیای ناعادلانه با واکنش پرخاشگرانه دارای رابطه معنادار نیست.
This research was conducted with the aim of investigating the moderating role of cognitive attribution and conscientiousness in the relationship between belief in an unjust world and aggressive reaction of male students. Participants were the male students of high school، among them 196 persons were selected using stratified random sampling. Research instrument were the Belief in an Unjust World Questionnaire (Dalbert et al، 2001)، the Aggressive Reaction Questionnaire (Golparvar & Javadian، 2010)، the Three Scenarios of Cognitive Attribution (Golparvar & Javadian، 2010) and the Conscientiousness Questionnaire (Goldberg، 1992). Data were analyzed using Pearson’s correlation coefficient and hierarchical regression analysis. Results revealed that، cognitive attribution and conscientiousness moderates the relationship between belief in an unjust world and aggressive reaction of male students. Simple slope analysis showed that in low conscientiousness، in cognitive hostile attribution، there is positive significant relationship between belief in an unjust world and aggressive reaction of male students، but in high conscientiousness، in cognitive hostile attribution، there was not significant relationship between belief in an unjust world and aggressive reaction of male students.
خلاصه ماشینی:
"رابطۀ باور به دنیای ناعادلانه با واکنش پرخاشگرانه با توجه به کارکرد تعاملی وظیفه - شناسی و شناخت ✓ The Relationship between Belief in an Unjust World and Aggressive Reaction Consider to the Interaction ✓ Function of Conscientiousness and Cognition دکتر محسن گل پرور 1 Mohsen Golparvar, Ph. D.
در تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی انجام شده ، باور به دنیای ناعادلانه به عنوان متغیر پیش بین ، وظیفه شناسی و اسناد شناختی (در سه وضعیت خصمانه ، مبهم و دوستانه ) به عنوان متغیرهای تعدیل گر و واکنش پرخاشگرانه به عنوان متغیر ملاک در نظر گرفته شده اند.
□ ب : «پرسشنامه واکنش پرخاشگرانه »٨: برای سنجش واکنش پرخاشگرانه هریک از دانش آموزان پسر به سه موقعیت خصمانه ، دوستانه ، ومبهم از دو سؤال معرفی شده توسط گل پرور و جوادیان (١٣٩٠) که بر مقیاس پنج درجه ای (کام لا مخالفم = ١ تا کاملا موافقم =٥) پاسخ داده شده است ، استفاده شد (دو ماده مذکور بدین شرح هستند: مواجه شدن با چنین موقعیتی مرا به شدت خشمگین میکند و بدون تردید سعی میکنم تلافی این اتفاق را بر سرفردی که نگذاشت به هدف خود برسم در بیاورم ).
نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که در شرایط اسناد خصمانه و وظیفه شناسی پایین رابطه باور به دنیای ناعادلانه و واکنش پرخاشگرانه دانش آموزان پسر مثبت و این رابطه در اسناد مبهم منفی است (شکل ١)."