چکیده:
یکی از علل وارد کردن اتهام اعتقاد شیعیان به تحریف قرآن از سوی سایر فرق اسلامی وجود برخی روایات در تقسیم بندی موضوعی قرآن از سوی ائمه معصومین علیهم السلام است . در این قبیل روایات ، قرآن به بخش هایی تقسیم میشود که در برخی موارد یک سوم یا یک چهارم قرآن را در منزلت و جایگاه معنوی اهل بیت علیهم السلام و توصیف و سرانجام بد دشمنان ایشان معرفی میکند. این مقاله به بررسی حدیثی از امام علی علیه السلام در این زمینه میپردازد. ایشان میفرمایند: «نزل القرآن ثلاثا، ثلث فینا و فی عدونا وثلث سنن و امثال و ثلث فرائض و احکام ». پس از بررسی سندی این روایت و وجود روایات معارض در این زمینه ، به نقد آن پرداخته ، امکان صدور آن را بعید میشمارد. در پایان به فرض صحت چنین روایتی روش تأویل آن بیان میشود و ثابت میشود امکان پذیرش این روایت بر مبنای قاعده تأویل و جری و تطبیق نیز وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
"دکتر شاکر در این زمینه مینویسد: «برخی با استناد به این اخبار و مانند آن ، به جمع آوری احادیثی که بسیاری از آن ها را غلات نقل کرده اند، دست زده و به عنوان تفسیر باطنی اهل بیت علیهم السلام از قرآن عرضه کرده اند و بعضی از مخالفان مذهب شیعه نیز آن را مستمسکی بر ضد مذهب و روش تفسیری شیعه قرار داده اند».
١. در کتاب کافی پس از ذکر این حدیث در باب نوادر حدیث دیگری آمده که تقسیم متفاوتی از قرآن به نقل از امام صادق علیه السلام ارائه میدهد: «عده من اصحابا عن احمد بن محمد عن الحجال ، عن علی بن عقبه ، عن داوودبن فرقد، عن ذکره ، عن ابی عبدالله علیه السلام قال :" ان القرآن اربعه ارباع : ربع حلال و ربع حرام و ربع سنن و احکام و ربع ماکان قبلکم و نبا ما یکون هدیکم وفصل ما بینکم "».
43 آیت الله خویی نیز معتقدند اگر بتوان تأویلی برای آیات قرآن یافت که مراد بسیاری آیات را اهل بیت علیهم السلام بگیریم اشکالی ندارد که این تقسیم را نیز بپذیریم وگرنه از آنجا که حدیث با قرآن در تعارض است باید آن را رها کرد؛٤٤ اما دکتر شاکر بابیان تقسیم بندیهای متفاوت حاصل از روایات با توجه به سند ضعیف بسیاری از آنان و متن پریشان به نقد آنان پرداخته و به هیچ وجه آن احادیث را سخن ائمه نمیداند."