چکیده:
علم سنجی حوزه ای است که به سنجش شاخص هـای کمـی مـؤثر در نشـر علـوم می پردازد. در پژوهش حاضر، ٤١١ مقالة ارائه شده در ٨ همایش زبان شناسی ایـران از سال ١٣٦٩ تا ١٣٩١ با توجه به هفت شاخص علم سنجی بررسـی شـده اسـت . یافته ها نشـان مـی دهـد کـه فراوانـی مقـالات در زیرشـاخة نحـو بـیش از سـایر زیرشاخه های زبان شناسی است و دو زیرشاخة تحلیـل گفتمـان و سـاخت واژه در رتبه های دوم و سوم قرار دارند. از میان ٧٠ دانشگاه و مرکز علمی شرکت کننده در همایش های مورد مطالعه ، دانشـجویان و اعضـای هیئـت علمـی دانشـگاه علامـه طباطبایی بیش ترین سهم را در ارائة مقالات داشته اند. از مجموع مقالات ارائه شـده ، ٢٠٢ مقاله به زبان یا گویشی خاص پرداخته است و زبان فارسی با ١٥٢ مقاله رتبة نخست را به خود اختصاص داده است . هم چنین گرایش به کار گروهی در انجـام دادن پژوهش و تألیف مقاله ، سهم زنـان در ارائـة مقـالات ، میـانگین طـول عنـوان مقالات و نیز استناد به منابع در طول زمان افزایش یافته است .
خلاصه ماشینی:
"شـمار مقـالات ارائه شده ، تعداد و رتبة علمی اعضای کمیتة علمـی و داوران ، چـه گـونگی اجـرای همـایش ، کیفیت مجموعة مقالات چاپ شده ، تنوع دانشگاهی و مکان جغرافیایی ارائه دهندگان مقاله هـا و سایر شرکت کنندگان همایش ها حاکی از آن است که این ٨ همایش جایگاهی برجسـته در رویدادهای زبان شناسی سال های گذشته داشته اند و، به همین دلیل ، نگارنده بر این باور است که بررسی شاخص های مربوط به این ٨ همایش تصویری از تحولات علم زبـان شناسـی در ایران را ارائه می دهد.
زمان برگزاری و چاپ مجموعه مقالات ٨ همایش زبان شناسی ایران همایش زمان برگزاری زمان چاپ اول ١٥-١٦ دی ١٣٦٩ 1372 دوم ١٨-٢٠ فروردین ١٣٧١ 1373 سوم ٥-٦ اسفند ١٣٧٤ 1376 چهارم ٢٣-٢٥ اسفند ١٣٧٦ 1379 پنجم ٢١-٢٣ اسفند ١٣٧٩ 1381 ششم ٦-٧ آذر ١٣٨٣ 1383 هفتم ٢١-٢٢ آذر ١٣٨٦ 1386 هشتم ٢٤-٢٥ بهمن ١٣٩١ 1391 در ٨ همایش مورد مطالعة این پژوهش ، در مجموع ٤١١ مقاله ارائه شـده اسـت کـه ، از این میان ، ٣٦٤ مقاله به زبان فارسی ، ٤٦ مقاله به انگلیسی ، و یک مقاله به فرانسـوی ارائـه و چاپ شده اند.
واقعیـت ایـن اسـت کـه عنـوان مقـالات ارائـه شـده در همایش های اول و دوم کم و بیش شبیه عنوان کتاب های حوزة زبان شناسـی اسـت ، در حـالی کـه ، در همـایش هـای هفـتم و هشـتم ، عنـوان مقـالات بـیش تـر شـبیه عنـوان پایان نامه های مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری است ؛ به این معنا که ، در اغلب مـوارد، چارچوب پژوهش ، پیکرة پژوهش ، و محدودة جغرافیایی تحقیق انجـام شـده دقیقـا در عنوان مقاله ذکر شده است ."