چکیده:
چکیده رمان «اهل غرق» نوشتة منیرو روانیپور از برجستهترین آثار ادبی است که به شیوة رئالیسم جادویی نگاشته شده است. در این جستار، رمان «اهل غرق» را بر اساس نظریة ساختاری تودوروف بررسی کردهایم تا ضمن استخراج پیرفتها و گزارههای داستان به پیوند طرح رمان با ژرفساخت آن دست یابیم. طرح دوبنی رئالیسم جادویی در رمان «اهل غرق» بر مبنای دو روایت کلی واقعگرایی و جادویی شکل گرفته است. این طرح دوبنی در ساختار روایت رمان نمایان است. داستان با یک پیرفت جادویی شروع میشود و با یک پیرفت واقعگرایی پایان مییابد. روایت جادویی از 43 پیرفت و روایت واقعگرایی از 92 پیرفت تشکیل شده است. پیرفتهای داستان به شیوة زنجیرهای و درونهگیری با هم ترکیب شدهاند. استفادة نویسنده از شیوة رئالیسم جادویی به سبب امکان جمع متضادها در این شیوه است تا بتواند با بیان متناقضنما، عشق و سیاست را با هم ترکیب کند تا در پرتو این ترکیب نشان دهد چه میزان از دعوییهای عاشقانه مبتنی بر انگاشتهای سیاسی است، همچنانکه تدبیرهای سیاسی بر اساس عشق و عدم تأمل استوار است و نتوانستهایم به سیاست با نگاه انتقادی مواجه شویم. نویسنده با این طرح، گذشته و آینده را به هم میپیوندد و ضمن نقد سیاستهای کهن، استعمار نو و مجریان آن، ختم گذشته و ضرورت دگرگونی را نشان میدهد.
خلاصه ماشینی:
رمان اهل غرق (١٣٦٩) از برجسته ترین آثار در میان فعالیت های ادبی اسـت کـه بـه شـیوة رئالیسم جادویی نگاشته شده است .
میرعابدینی دو شاخصۀ مهم برای داستان های روانیپور برشمرده است که عبارتنـد از: شاخصـۀ اول را به آثاری مربوط میداند که بر اساس یادهای دوران کودکی و سـفرهای نویسـنده بـه زادگـاهش ، جفره ، شکل گرفته اند.
٣) پیرفت های داستان در این قسمت ، روایت رمان را به دو بخش جادویی و رئالیسم تقسیم کرده ایم که هر بخش خود نیز شامل چندین پیرفت میشود.
روایت ب ) واقع گرایی پ ١) انتخاب مه جمال برای قربانی شدن (ص ١٠): ن ١ــ مـردم آبـادی روی آب انبـار خانـۀ زایـر احمد جمع شده اند تا یک نفر را به عنوان نیزن به عروسی بوسلمه بفرستند.
پ ٤ روایت الف ـ ظاهر شدن اهل غرق روی سطح آب : ص ٥٧.
پ ٥ روایت الف ـ مه جمال راه بلد اهل غرق میشود: ص ٦٥.
٤) ترکیب پیرفت های داستان رمان اهل غرق بر اساس تکنیک رئالیسم جادویی از دو پیرفت کلی تشکیل شده است : ١) پیرفـت جادویی.
نقش ٧ پیرفت ٦٨ روایت ب نیـز ایـن موضـوع را تأییـد میکند یا آنجا که راوی اهل غرق در پایان داستان ، از آیندة مریم و شمایل میگوید: «حـی مـریم کـه مقدر بود سال ها بعد نامه های شمایل را که از جبهه های جنوب میرسید، بخواند» (همان : ٣٩٦).
در رمان اهل غرق ، این مشخصه با ناپدید شدن جسم مه جمال در پایان داستان (ر.