چکیده:
خداوند هدف از خلقت جن و انس را عبادت خود بیان کرده است. عبادت خدا همان معرفت خداست که صنع اوست، یعنی این معرفی باید از جانب خودش صورت بگیرد و لاغیر. تا این معرفی نباشد هیچ کس قادر به شناختن پیامبران راستین نخواهد بود و در نتیجه نمی توانیم حجج الهی را بشناسیم. لذا برای رهایی از ضلالت و مرگ جاهلیت ملزم به تسلیم نسبت به شناخت خدا و انبیاء و اولیای او هستیم تا راه صحیح بندگی و عبادت خدا را برای ما معرفی کند و در این مسیر راهبر ما باشند؛ زیرا خدا تبعیت و تسلیم بودن نسبت به ایشان را وسیله تقرب و بندگی خود قرار داده است. لذا در حال حاضر شناخت حجت زمان امام دوازدهم تنها راه رهایی از کفر و ضلالت است. به فرموده اهل بیتedfr در عصر غیبت، همه اهل هلاکت هستند به جز کسانی که ثابت قدم در راه شناخت امام باشند و توفیق بر دعای بر حضرت داشته باشند. بنابراین با مراجعه به دعای عصر غیبت به چگونگی کسب معرفت و راه های مقابله با مرگ جاهلیت می پردازیم و از جمله مهم ترین آن راه ها می توان انتظار فرج، دعا برای حضرت، دعا در حق دوستان و نابودی دشمنان ایشان و تربیت منتظران اشاره نمود.
خلاصه ماشینی:
"امام باقر٧ نیز فرمود: "أما انی لو أدرکت ذلک لاستبقیت نفسی لصاحب هذا الأمر" (نعمانی، غیبت ، ص ٢٧٣) پس به طور کلی بالاترین آرزوی یک منتظر، فرج و ظهور امام زمان ٧ است که بتواند در لشکر امام زمانش برای اینکه او به هدف الهی و فرج نهایی خود برسد جانفشانی کند؛ و اگر در طول حیاتش چنین توفیقی نصیب او نشد در صورتیکه حالت انتظار در او حفظ شود، از لحاظ بهره وری و ثواب طبق احادیث ضرری نکرده و چیزی را از دست نداده است .
آخرین جملۀ این بخش ناظر به آیۀ شریفه است که پیامبرگرامی – به امر خدای متعال - به منافقان میفرماید: "قل هل تربصون بنا الا إحدی الحسنیین ، و نحن نتربص بکم أن یصیبکم الله بعذاب من عنده أو بأیدینا" (توبه :٥٢)، گویی منتظر در دعای خود اشاره میکند که رویدادی که پیامبر در انتظار آن بوده ، همان است که در زمان ظهور تحقق مییابد، یعنی عذاب دشمنان به دست ولی خدا و پیروان او عملی شود.
١٢- ویژگیها و اوصاف حجت اگر از زاویۀ دیگری به دعای عصر غیبت نگاه کنیم ، میبینیم که وجود مقدس امام زمان ٧ در فرازهایی از این دعا به معرفی خود و عملکردشان در هنگام ظهور اشاره میفرماید؛ آنچه طبق حدیث شریف نبوی برای کسب حداقل معرفت نسبت به حجت زمان شناخت ویژگیها و اوصاف ایشان لازم است .
» (مجلسی، ١٣٩٧ ق : ج ٥١، ص ٣٠، ح ٤) راوی از امام جواد پرسید: برای چه منتظر (به فتح ) نامیده شده است ؟ فرمود: زیرا غیبتی دارد که خیلی طولانی میشود و زمانش به درازا میکشد، بعد حضرت احوال مردم را در دوران غیبت طولانی بیان میفرماید: کسانی که چشم به راه ظهور او و تشریف فرمایی او هستند، اصحاب خالص او هستند."