چکیده:
دیگری و دیگربودگی در زمره دغدغه های اصلی باختین در آثار اوست، اما آنچه به کار او، در این زمینه، رنگ و بوی خاصی می بخشد پیگیری این مضمون در متون و جستجوی «حیث متنی» دیگری است. در این مقاله تلاش شده است ضمن واگشایی تلقی فلسفی باختین از دیگربودگی و نسبت خود و دیگری در جهان، جوانب گوناگون حضور دیگری در متن مورد بررسی قرار گیرد. اندیشه اصلی مقاله آن است که اگرچه باختین برخی متون را گفتگوگرایانه و برخی دیگر را تک گویی گرایانه می خواند، از اشارات و مباحث او در این زمینه چنین برمی آید که در هر متنی درجه ای از کشاکش و تنش میان گفتگو و تک گویی وجود دارد. به عبارت دیگر، نه متون گفتگویی عاری از هرگونه عنصر تک گویانه اند و نه متون تک گویانه خالی از هر نوع عنصر گفتگویی هستند. بنابراین، آنچه دست های از متون را تک گویانه و دست های دیگر را گفتگویی می سازد، غلبه یکی از عناصر یاد شده است نه حضور یا فقدان مطلق آن ها.
The question of otherness is one of Bakhtin’s main concerns in his work، but the distinguished feature of his contribution to this subject is the inquiry into textual appearane of the Other. In this article، whilst the authors try to reassert Bakhtin’s philosophical view on the Other and his relation to self in the world، various dimensions of the appearance of the Other in texts are investigated. The main statement of the article is that while Bakhtin considers some texts to be dialogical and others to be monological، drawing on all his ideas on the subject، he believes that there exists a certain degree of conflict between dialogue and monologue within every text. In other words، neither the dialogical texts are devoid of any monological features، nor the monological texts are deprived of any dialogical features. Therefore، the domination of the dialogical or monological features over other extreme in the texts، determines a text to be generally dialogical or monological، and the absolute appearance of monological or dialogical features in a single text is proved to be of no credit.