چکیده:
این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر بازخورد 100 درصد و خودکنترل بر یادگیری مهارت حرکتی در کودکان انجام گرفت. ازاین رو 60 کودک (86/.±1/11سال(به طور تصادفی انتخاب و براساس نتایج پیش آزمون به سه گروه مساوی بازخورد 100 درصد، خودکنترل و جفت شده تقسیم شدند، آزمودنی ها در مرحله اکتساب 120 کوشش (6 بلوک 10 کوششی) را انجام دادند. در پایان روز دوم ، آزمون اکتساب (یک بلوک 10 کوششی( و 48 ساعت بعد آزمون یادداری به همان ترتیب به عمل آمد. تحلیل واریانس عاملی با تکرار سنجش بر روی فاکتور درون گروهی (بلوک کوشش ها)، برای مرحله اکتساب و تحلیل واریانس یکراهه با آزمون تعقیبیLSD برای تحلیل نتایج مرحله یادداری، به کار گرفته شد. نتایج مرحله اکتساب حاکی از معنادار بودن اثر اصلی بلوک (05/0>P) و یافته ها در مرحله یادداری، بیانگر بهتر بودن نتایج گروه های بازخورد 100 درصد و بازخورد خودکنترل نسبت به گروه بازخورد جفت شده بود (05/0>P). همچنین در دو زیرگروه خودکنترل، گروهی که بازخورد بالای 50 درصد دریافت کرده بودند، عملکرد بهتری داشتند. الگوی نتایج حاضر یافته های مطالعات قبلی مبنی بر اثربخشی بازخورد در یادگیری حرکتی را مورد حمایت قرار داد؛ به علاوه نشان داد در کودکان هنگام ارائه بازخورد خود کنترل تواتر بازخورد باید بالا باشد.
This study aimed at comparing the effect of self-controlled feedback with 100% frequency on motor skill learning in children. 60 children (11.1±0.86 yr) were selected randomly and based on their pretest results divided into same three groups of 100% feedback، self-controlled and yoked. In the acquisition phase، subjects completed 120 trials. At the end of the second day، subjects performed a 10-trial block as the acquisition test. After 48 hours، retention test was conducted like the acquisition test. MANOVA with repeated measures on the intra-group factor (trial blocks) was recruited in the acquisition phase and one-way ANOVA and LSD post hoc test was used for the retention phase. The results of the acquisition phase showed the significant effect of blocks (P<0.05). The findings of the retention phase showed that 100% feedback and self-controlled feedback groups had better results than the yoked group (P<0.05). Also، in two self-controlled subgroups، the group which received feedback above 50% had better performance. The pattern of these results supported former findings about the effectiveness of feedback in motor learning. In addition، it showed that frequency of feedback had to be high in children during self-controlled feedback.
خلاصه ماشینی:
استاديار، گروه رفتار حركتي، دانشكدة تربيت بدني و علوم ورزشي، دانشگاه رازي كرمانشاه، كرمانشاه، ايران چكيده اين مطالعه با هدف مقايسة تأثير بازخورد 100 درصد و خودكنترل بر يادگيري مهارت حركتي در كودكان انجام گرفت.
نظرية آدامز 2 (1971) دربارة چگونگي عملكرد بازخورد به اين صورت بود: ارائة پي در پي، سريع و دقيق بازخورد، يادگيري مهارت حركتي را افزايش مي دهد، چراكه براي اجرا در مرحلة فراگيري مؤثرتر است و تصوير ذهني آزمودني را با مربوط كردن هر پاسخ به هدف تقويت مي كند (8).
در اين تحقيقات بازخورد با فراواني كاهش يافته و متواتر روي كودكان بررسي شد و نتايج نشان داد كودكاني كه 100 درصد بازخورد را در مرحلة اكتساب دريافت مي كردند، عملكرد دقيق تر و باثبات تري نسبت به گروه تواتر كاهش يافته در آزمون يادداري داشتند.
اين اصلاح اجراي كوتاه مدت مداوم، موجب جلوگيري از گسترش يك طرح باثبات عمل و اجرايي با تغييرپذيري بسيار بالا مي شود (2) و اينكه فراگيران گروه خودكنترلي كه تعداد كمتر از 50 درصد تعداد كوشش هاي مرحلة اكتساب بازخورد دريافت كرده بودند، نتايج بدتري را از گروه بازخورد به شيوة متواتر بهدست آوردند، كه نشان دهندة اهميت تعداد بازخورد بيشتردر يادگيري كودكان هنگام استفاده از بازخورد به شيوة Self-regulation خودكنترلي است، چراكه اين گروه از مزاياي بازخورد بيشتر كه ظرفيت توجهي و شناختي كمتر كودكان را جبران ميكند، بيبهره بودهاند و ميتوان گفت كه اين مسئله سبب يادگيري كمتري در آنان شده است.
"Self-controlled learning of a complex motor skill : effect of the learners preferences on performance and selfefficacy".
Journal of sport & Exercise psychology, 26, PP:202-213.
Journal of sport & Exercise psychology, 26, PP:202-213.