چکیده:
عوامل زیادی در پاپ شدن نوحه دخالت دارند اما دو عامل از سایر عوامل مهمترند؛ اولین عامل استفاده از موسیقی پاپ غربی در اجرای نوحه یعنی تغییر ریتم نوحه از ماژور به مینور است؛ این امر به معنای استفاده از اشعار و آهنگهایی با ریتم تند و ضربی در اجرای نوحههاست که نوحه را هیجانی مینماید در حالیکه در نوحه سنتی ایرانی ریتم نوحه ماژور بود و از اشعار و آهنگهایی با ریتم کند و آرام استفاده میشود که نوحه را دلنشینتر و حزینتر مینماید. دومین عامل استفاده از اصطلاحات خاص غیر دینی با سبک محاورهای به مثابه آزاد نمودن عزاداری از تقیدات مذهبی است. هر دو عامل مذکور در سالهای اخیر با هوشمندی خاصی از طریق قدرت نرم بر عزاداران اعمال شده است و عزاداران بیآنکه خود بدانند در دامن فرهنگ غربی افتادهاند. در مقاله حاضر تاثیر موسیقی پاپ بهعنوان یکی از نمادهای قدرت نرم غربی در میزان پاپ نمودن نوحه و تقدسزدایی از آن بررسی شده است. 200 کلیپ (فارسی و ترکی) که در فاصله سالهای 1382 تا 1392 اجرا شده بودند با استفاده از تکنیک تحلیل محتوای کمی بررسی گردید. این کلیپها با استفاده از روش تحلیل احتمال وقوع از جنبه تقارن در مفاهیم؛ آموزههای دینی، آموزههای اخلاقی، آموزههای معرفتی، عبارات عاطفی احساسی، عبارات سخیف، عبارات سلطنتی، عبارات موهوم، ریتم نوحه، عبارات مرتبط با تحریف تاریخی بررسی شده، از طریق آزمون خیدو تقارن مفاهیم فوق اندازهگیری شد. نتایج تحقیق نشان دادند؛ اولا تقارن معنیداری بین مفاهیم مرتبط با نوحه عاری از تقدس در بین نمونههای آماری هر دو زبان مورد مطالعه وجود دارد که این امر نشانگر فاصله گرفتن نوحه از متن مذهبی و تقدسزدایی از نوحه است. ثانیا همگرایی در بین نوحههای فارسی و ترکی در زمینه تقدسزدایی مشاهده شد.
خلاصه ماشینی:
"در تحقیق حاضر نوحههای پاپ ایرانی (فارسی و ترکی) از منظر دارا بودن مفاهیمی چون وجود آموزههای دینی، آموزههای اخلاقی، آموزههای معرفتی، عشق زمینی و مجازی، عبارات عاطفی احساسی، عبارات سخیف، عبارات سلطنتی، عبارات موهوم، وجود عبارات مرتبط با تحریف تاریخی و ریتم نوحه مورد بررسی و تحلیل تقارن قرار گرفته و مشخص شده است که آیا قرار گرفتن این مضامین در کنار یکدیگر تصادفی بوده و یا اینکه معنیدار بوده است؟ کلیپهای مورد بررسی با استفاده از روش تحلیل تقارن از جنبه تقارن در مفاهیم فوق مورد بررسی قرار گرفته و با استفاده از آزمون خیدو با توجه به فراوانیهای مورد انتظار و مشاهده شده تقارن مفاهیم فوق مورد سنجش قرار گرفته است.
با توجه به تقارنهای فوق میتوان نتیجهگیری کرد که در نوحههای ترکی مورد بررسی تقارن معنیداری بین عبارات مربوط به عشق زمینی، عاطفی، سلطنتی، سخیف، موهوم و تحریف تاریخی با ریتم تند نوحه وجود دارد این امر نشانگر این است که اولا آموزههای مطرح شده در نوحههای ترکی تقارنی با آموزههای دینی، اخلاقی و معرفتی ندارند.
تحقیق حاضر به منظور بررسی این موارد به بررسی 200 کلیپ نوحه فارسی و ترکی که در بین سالهای 1382 تا 1392 خورشیدی اجرا شده بود پرداخت و با استفاده از تکنیک تحلیل احتمال وقوع به این نتیجه رسید که تقارن معنیداری بین عبارات مربوط به عشق زمینی، عاطفی، سلطنتی، سخیف، موهوم و تحریف تاریخی در نوحههای مورد بررسی وجود دارد و جالب اینکه تمامی این موارد تقارن معنیداری با ریتم تند نوحه داشتهاند که نشانگر نفوذ موسیقی پاپ در نوحه بوده است."