چکیده:
ما در جهان متحول و دستخوش دگرگونی چشمگیر زندگی می کنیم. آنچه زمینه چنین تغییر و تحولات سریع، ژرف و شگرفی را پدید آورده است، دستاوردهای تکنولوژیک جدید بشری است. از جمله این تغییرات مساله هویت است که در بحران فرهنگی ناشی از شتاب و ژرفای تغییرات اجتماعی، مساله آفرین می شود. در واقع اینترنت با در هم شکستن مرزهای مرسوم گروهی و متعاقب آن، تغییر در برجستگی نسبی نیاز به تشابه و تمایز، بیشترین تاثیر را بر هویت افراد می گذارد و بر روشنی و اهمیت مرزبندی های گروهی و در نتیجه معنای هویت اجتماعی تاثیر دارد. روش تحقیق در این پژوهش از نوع پیمایش است و داده ها از طریق پرسش نامه در میان 391 نفر از دانشجویان دانشگاه شیراز گردآوری شده است. نتایج به دست آمده از این پژوهش، حاکی از آن است که بین هویت ملی با کاربرد اینترنت، طول مدت استفاده از اینترنت و میزان استفاده از اینترنت رابطه معنی داری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
تکنولوژیهای نوین ارتباطی که جدیدترین آنها اینترنت اسـت ، بـا فـراهم کـردن امکـان پیـدایی جامعـه شـبکه ای کـه افـراد و جوامـع را در قالـب تـازه هویـت بخشـیده (کاستلز٢، ٢٠:١٣٨٠) نه تنها قواعد و قوانین حاکم بر ارتباط و تعامل میان انسانها، بلکه نگرش ما را نسبت به خود، دیگران و جهان تغییر داده است (اولسون ٣، ٥:١٣٧٧).
نتایج تحقیق لامـب و پاسـتر٢ (٢٠٠٥) تحـت عنـوان "حرکـت بـه سـوی فرهنـگ اینترنتـی: 1 Timms 2 Lamb & Paster تحلیلی درون سازمانی از ساختار هویتی از خدمات آنلاین تا اینترنت " حـاکی از آن اسـت کـه امروزه توجه بسیاری به توانایی اینترنت در پردازش «خود» و عرضه یک یا چنـد «خـود» جدیـد جلب شده است .
جدول شماره ١: آزمون همبستگی و تحلیل رگرسیون متغیر کاربرد اینترنت و هویت ملی نام متغیر R R2 R2 Ad خطای معیار ضریب B Beta T F Sig کاربرد اینترنت 0/192 0/037 0/034 27/04 3/04 0/192 3/79 14/34 0/000 به منظور بررسی رابطـه بـین کـاربرد اینترنـت و هویـت ملـی از تکنیـک آمـاری رگرسـیون استفاده شده است .
در نهایت به این نتیجه رسیدیم که بین متغیر کـاربرد اینترنـت و هویـت ملـی دانشـجویان بـا توجه به مقادیر١٤٣٤=F و٠٠٠٠=Sig با اطمینان ٩٩ درصـد رابطـه معنـی داری وجـود دارد و این فرضیه مهم تأیید گشت و نشان داد که هر چه کاربرد اینترنت (طول مدت اسـتفاده و میـزان استفاده ) توسط دانشجویان بیشتر می شود، هویت ملی آنها قوی تر و مستحکم تر می گـردد.