چکیده:
معرفت دینی شامل یافته هایی است که با فهم روشمند و پژوهش در منابع دینی، از طرق متفاوتی حاصل می گردد. اندیشمندان دینی راه ها و روش های مختلفی برای این مقصود مطرح نموده اند. علامه طباطبائی به عنوان یک اندیشمند دینی، بر اساس مبانی خاصی تلاش خویش را در این زمینه متمرکز نموده، برای فهم صحیح و ضابطه مند دین، سه طریق متفاوت عرضه داشته است.نوشتار حاضر با روشی توصیفی ـ تحلیلی و از میان مکتوبات برجای مانده از علامه، به بررسی طرق موردنظر ایشان در معرفت دینی پرداخته و در پی کشف نسبت بین آنها برآمده است. در نظر وی، ظواهر دین، عقل و تهذیب نفس به عنوان سه طریق متفاوت در نیل به معرفت دینی هستند که هرکدام پیش فرض ها و لوازم خاص خود را داشته، به صورت مستقل مورد استفاده قرار می گیرند و امکان امتزاج آنها وجود ندارد؛ لکن نتیجه معرفت اندیشمند دینی در هر سه طریق، واحد خواهد بود و تفاوت طرق به اختلاف نتیجه نمی انجامد.
Religious knowledge includes the findings which are gained scientific understanding and study of religious sources through different ways. Religious scholars offer different ways for achieving this goal. As a religious scholar Allamah Tabatabai، who concentrates his efforts on this field adopts certain principles، offers three different ways for gaining a true and proper understanding of religion. Using a descriptive – analytical method، the paper investigates Allamah's methods of acquiring religious knowledge and seeks to demonstrate the relations between them. In his opinion، religious ritual، intellect and self-refinement are three different ways of acquiring religious knowledge، each of which has its own premises and requisites، is used independently and cannot be merged with each other ways. But، the result of religious with each of the three ways will be the same and the differences between the methods cause no difference.