چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه تابآوری در برابر استرس با شوخطبعی و امید به آینده در دانشجویان انجام شد. این پژوهش از نوع مطالعات همبستگی بود که 291 نفر از دانشجویان دختر به روش نمونهگیری تصادفی از نوع نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای در سال 91-1390 انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر مقیاس تابآوری کانر و دیویدسن (2003)، پرسشنامه چند بعدی حس شوخ طبعی تورسون و پاول (1997) و پرسشنامه امیدواری اشنایدر (2003) می باشد. دادههای جمعآوری شده از این پرسشنامهها با روشهای آماری توصیفی و استنباطی، همبستگی پیرسون (جهت بررسی رابطه متغیرها) و تحلیل واریانس چندگانه (جهت تعیین میزان واریانس قابل پیشبینی متغیر وابسته از طریق متغیر مستقل) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که رابطه بین تابآوری در برابر استرس با شوخطبعی و امید به آینده مستقیم و معنادار و رابطه بین تابآوری در برابر استرس و زیرمقیاسهای عاملی و راهبردی از زیرمؤلفههای شوخطبعی نیز بهصورت مستقیم و معنادار است. همچنین بین تابآوری در برابر استرس با شوخطبعی، خلاقیت و استفاده اجتماعی از شوخطبعی، استفاده مقابلهای از شوخطبعی، نگرش به افراد شوخطبع و نگرش به خود شوخطبعی از زیرمؤلفههای شوخطبعی، رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد. علاوه بر این، بررسی مؤلفههای امید به آینده نشان داد که هر دو مؤلفه امید به آینده (عاملی و راهبردی) پیشبینیکننده تابآوری در برابر استرس در دانشجویان است. بهطور کلی، تابآوری در برابر استرس نقش مؤثری در ایجاد و افزایش مؤلفههای روانشناسی مثبتنگر از جمله امید و شوخطبعی دارد و این دو مؤلفه نیز به نوبه خود با تحتتأثیر قرار گرفتن توسط تابآوری باعث افزایش سلامت روانی و بهبودی سبک زندگی در دانشجویان میشود.
خلاصه ماشینی:
"-Reff -Beg -Berry -Friel -Erickson & Feldstein شوخطبعی با آزادسازی هیجانها بدون فشار روانی وآثار منفی بر دیگران، به افراد کمک میکند تا بر آنچه آسیبزاست، غلبه کنند (ویلانت 1 ، 2000 به نقل از رف، 2006) و فاصله اجتماعی میانفردی را کاهش و به آنها اجازه دهند تا در افکار و احساسات یکدیگر سهیم باشند (گراهام 2 ، 1995).
آنها نشان دادند که افراد دارای سطح امید بالا، بهطور -Vaillant -Graham -Herth 8-Snyder, Cheavens & Sympson موفقیتآمیزی هدفدار هستند و متعاقبا هیجانات مثبت بیشتری را احساس میکنند و افراد دارای سطح امید پایین در غلبه بر موانع جهت رسیدن به اهدافشان مشکل دارند و متعاقبا هیجانات منفی بیشتری را تجربه میکنند تحقیقات حاکی از این است که امیدوار بودن،عامل عمدهای برای عملکرد بهتر هم در زمینه آموزش و هم در زمینه ورزش است.
با توجه به اینکه دانشجویان یکی از حساسترین گروههای جامعه و سازندگان فردای هر کشوری هستند و نظر به اهمیت سلامت روان آنها، مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطۀ تابآوری در برابر استرس با شوخ طبعی و امید به آینده و مؤلفههای آنها و -Hinds -Elliott, Witty, Herrick & Hoffman -Shorey تعیین نقش پیشبینیکنندگی این مؤلفهها در تابآوری در برابر استرس صورت گرفته است.
بنابر این، رابطه معناداری بین مؤلفههای یاد شده وجود دارد و رابطه تابآوری در برابر استرس با مؤلفۀ امید به آینده و زیرمؤلفههای عاملی و راهبردی رابطه معنادار مثبت است.
(2004), Resilient Individuals use positive Emotions, Journal of personality and social psychology."