چکیده:
هدف پژوهش حاضر مقایسۀ دانش آموزان پسر سال اول دبیرستانی دارای سبک های پرورش مختلف از لحاظ سازگاری هیجانی ، اجتماعی و تحصیلی در شهر اهواز می باشد. جامعۀ آماری این پژوهش تمام دانش آموزان پسر سال اول دبیرستان شهر اهواز بود که در سال تحصیلی ٩٣-١٣٩٢ به تحصیل اشتغال داشتند. از این جامعۀ آماری ، نمونه ای به تعداد ٢٤٠ نفر با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شد. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامۀ شیوه های پرورش دیانا مریند (١٩٦٧) و سازگاری هیجانی ، اجتماعی و تحصیلی اسکیوینگتون و پوپاندی استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) نشان داد که بین دانش آموزان با سبک های پرورش متفاوت از لحاظ سازگاری هیجانی ، اجتماعی و تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد. به علاوه ، نتایج تحلیل واریانس یک راهه نشان داد که بین دانش آموزان پسر با سبک های پرورش مختلف از لحاظ سازگاری هیجانی تفاوت معناداری وجود دارد (٨.٦٧ =F و 0.000=P). همچنین تحلیل واریانس یک راهه نشان داد که بین دانش آموزان پسر با سبک های پرورش مختلف از لحاظ سازگاری اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد (٢.٩٢٩ =F و 0.055=P) و در نهایت تحلیل واریانس یک راهه نشان داد که بین دانش آموزان پسر با سبک های پرورش مختلف از لحاظ سازگاری تحصیلی تفاوت معناداری موجود است (٢.٩٢٦ =F و 0.05=P).
خلاصه ماشینی:
"١٢ مقایسه ی دانش آموزان پسر سال اول دبیرستانی دارای سبک های پرورش مختلف (آزادگذاری ، آمرانه ، و اقتدارمنطقی ) از لحاظ سازگاری هیجانی، اجتماعی و تحصیلی در شهر اهواز عبداله سلطانی 1 دکتر علیرضا حاجی یخچالی 2 منیژه بو اسحاقی 3 مصطفی صبری 4 چکیده واژه های کلیدی : دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز (نویسنده مسئول ) soltani.
با توجه به این امر محقق بر آن شد تا به پژوهش در این زمینه که آیا بین دانش آموزان پسر سال اول دبیرستان دارای سبک های پرورش مختلف از لحاظ سازگاری هیجانی ، اجتماعی و تحصیلی ، در شهر اهواز تفاوت وجود دارد؟ یپردازد.
خلاصه نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) روی نمره های سازگاری هیجانی ، اجتماعی و تحصیلی دانش آموزان پسر با سبک های پرورش متفاوت آزمون ارزش F df فرضیه df خطا سطح معنی داری اثر پیلایی 0.
055 مندرجات جدول (٧) تحلیل واریانس های یکراهه نشان میدهد که مقدار F مشاهده شده بین دانش آموزان برای متغیر سازگاری هیجانی معنادار است ؛ بنابراین ، فرضیه ١-١، (بین دانش آموزان پسر دارای سبک های پرورشی مختلف از لحاظ سازگاری هیجانی تفاوت وجود دارد) تأیید میشود، (8.
فرضیه ١: بین دانش آموزان پسر سال اول دبیرستان دارای سبک های پرورشی مختلف (سهل گیر، مقتدر و استبدادی ) از لحاظ سازگاری هیجانی -اجتماعی و تحصیلی ، در دبیرستان های شهر اهواز تفاوت وجود دارد.
فرضیه ١-١: بین دانش آموزان پسر دارای سبک های پرورشی مختلف (سهل گیر، مقتدر و استبدادی ) از لحاظ سازگاری هیجانی در دبیرستان های شهر اهواز تفاوت وجود دارد."