چکیده:
با توجه به ضرورت توجه به تاثیراتی که هر فعالیت بر فرهنگ بر جای مـیگـذارد، در این مطالعه محیط فرهنگی دانشگاه مجازی المصطفی مورد بررسی قرار گرفتـه و بـا توجه به پیامدهای فرهنگی به دست آمده، راهکارهایی برای افزایش تاثیرات مطلوب و جلوگیری از تاثیرات نامطلوب فرهنگی ارائه شده است . در این پژوهش بر اساس مدل ارزیابی تاثیر فرهنگی (CIA)، مقولات فرهنگ مجازی، فرهنـگ دینـی و محـیط چنـد فرهنگی به عنوان مؤلفه های اصلی محیط فرهنگی دما(MOU)مورد مطالعه قرار گرفتـه است و با توجه به نظریه های موجود در این زمینه و مصاحبه با مخاطبان، صاحب نظران و ذی نفعـان، پیامـدها و تـاثیرات فرهنگـی فعالیـت دمـا شناسـایی شـده و در خاتمـه راهکارهایی به منظور افزایش تاثیرات مطلوب و جلوگیری از تاثیرات نامطلوب ارائـه شده است .
خلاصه ماشینی:
از این جهت تلاش میشود پاسخ گویی به ایـن پرسـش هـا معیاری برای سنجش و تحلیل هر یک از این چارچوب های مطرحشده قرار گیرد: آیا می توان نص گرایی محافظه کار را تلاشی بـرای پـاکسـازی دیـن از خرافـات و انحراف ها در نظر گرفت ؟ آیا میتوان رشد اخباریگری در منطقـه ای خـاص همچـون شبه قارهی هند را صرفا بعنوان شیوهای برای مقابله با ماهیت التقاطی تشیع در این منطقه معنا نمود؟ فراخی مجال استنباط و عقل در گرایش های کلامی و فقهی را چـه معیـاری محدود می کند؟ آیا ریشه ی بیاعتمادی نص گرایان به این فراخی؛ دین داری التقـاطی و تهدیدهای عقل گرایی، اجتهاد و مدرنیسم است ، یعنی بیشتر ریشه های اجتماعی دارد، یا آن را باید بیشتر مشربی فقهی و برخوردار از چارچوب مشخص ذهنی معنا نمود که در برابر چارچوب فکری اصولیون قـرار مـیگیـرد؟ بـا توجـه بـه اینکـه وجـه مشـابهت گرایش های اخباری و نواخباری، نص گرایی است ، در این صورت زمینه های شکل گیری نص گرایی کدامند؟ در شکل گیری گرایش های اخبـاری آیـا بایـد بیشـتر تـلاش بـرای غیریت سازی را مورد توجه قرار دهیم و یا تأثیرپذیری از نفوذ یک قدرت برتر را؟ ١.
بعلاوه اگر چارچوب های متفاوت معرفت شناختی باعث تفاوت میـان گـرایش هـای اصولی و اخباری شده است این پرسش باقی می ماند که چرا یکی از این دو چارچوب معرفت شناختی متمایز در یک زمان مشخص بر دیگری غلبه مـییابـد؟ یـا اینکـه چـه عواملی باعث می شود مواضع اخباری استرآبادی برجسته شوند؟ برای پاسـخ گـویی بـه این پرسش باید ساخت اجتماعی و سیاسی مورد توجه قرار گیرد.