چکیده:
هدف از این پژوهش، مطالعه نقش اعتبار سازمانی دانشگاه و اثر هالهای بر تجاریسازی دستاوردهای تحقیقات دانشگاهی است. اعتبار دانشگاهی افزون بر تاثیرات مستقیمی که در دسترسی به منابع مالی و انسانی دارد، به صورت غیرمستقیم نیز به شکل اثر هالهای نیز بر موقعیت نهادی دانشگاه تاثیرگذار است. به عنوان مثال، اثر هالهای ناشی از اعتبار دانشگاه در حوزه آموزش و پژوهش میتواند موجب موفقیت تلاشهای تجاریسازی دانشگاه شود. این مقاله در پی شناخت همین رابطه است که موجب درک صحیحتر پدیده تجاریسازی دستاوردهای تحقیقات دانشگاهی میشود. لذا با بهرهگیری از ادبیات موجود در حوزه اعتبار سازمانی دانشگاه و تاثیر اثر هالهای بر تجاریسازی دانشگاهی و استفاده از روش تحقیق فراترکیب نتیجه میگیرد ویژگی فنی به تنهایی برای موفقیت تجاریسازی و انتقال فناوری دانشگاهی کافی نیست. در واقع تجاریسازی دستاوردهای تحقیقات دانشگاهی نه تنها تابعی از ویژگیهای فناوری و اختراع، بلکه تابعی از بافت اجتماعی است که در آن این کنش رخ میدهد. به بیان دیگر، دانشگاههای معتبر توان تجاریسازی بیشتری دارند، نه تنها بدان علت که فناوری بهتری تولید میکنند، بلکه از آن رو که معتبرترند.
خلاصه ماشینی:
به بیان دیگر این تصویر نه تنها بر تصمیم افراد متقاضی حضور در دانشگاه تاثیر میگذارد، بلکه بر نگرش جامعه در باره موسسه و سطح بودجه ارائه شده توسط دولت و یا اهداءکنندگان خصوصی و واقفین نیز تاثیرگذار است.
- سوم، مصرفکنندگان بالقوه فناوری دانشگاهی (همانند مصرفکنندگان و خدماتگیرندگان سایر حوزههای اقتصادی) رفتار ریسکگریز (با ترجیح به تعامل با دانشگاههای معتبرتر) از خود نشان میدهند؛ به این دلیل که اعتبار دانشگاه به آنها برای جذب منابع اضافی برای تجاریسازی فناوری کمک خواهد کرد.
افزایش این احتمال به دلیل اعتبار دانشگاه است که توسط افراد جامعه به عنوان نشان دهنده کیفیت آموزشی درک میشود [53].
"University image: An information processing perspective", Journal of Marketing for Higher Education, 6 (2), 41-56.
(2003), The Halo effect and technology licensing: The influence of institutional Prestige on the Licensing of University Inventions, Management Science, 49: 478-496.
"University Reputation and the Disclosure of Academic Discoveries: evidence from nano-scale science and technology", available at: cahnrs-cms.
"Inputs, Outputs, and the Prestige of University Science Departments", Sociology of Education, Vol. 44, No. 4, pp.
For example, the halo effect of credibility in the field of university education and research can be the success of commercialization efforts .
The paper concludes the commercialization of university research results is not only a function of the characteristics of technology and invention, but a function of social context in which the action occurs.
In other words, the commercialization of more prestigious universities, not only because of better technology, but also because the reputation and prestige.
Keywords: Commercialization, University reputation, halo effect