چکیده:
علم و پیشرفت های علمی نیازمند بستری از تعاملات ، میان رشته های علمی مختلف است . در عصر حاضر با توجه به تخصصی شدن حوزه های موضوعی، روابط بین رشته ای در هر مطالعه ای اجتناب ناپذیر مینماید. کتابداری و اطلاع رسانی رشته ای است که همانند سایر رشته ها، میانی و اصول نظری خاص خود را دارد. به نظر میرسد بسیاری از نظریات و اصول مطرح شده در این علم از سایر رشته های علمی به وام گرفته شده است ؛ ازاین رو پژوهش حاضر بر آن است تا با بررسی و مطالعه نظریات موجود در این رشته ، ریشه ها و خاستگاه های این نظریات را کشف کرده و بدین ترتیب ماهیت میان رشته ای کتابداری و اطلاع رسانی را مشخص کند.
خلاصه ماشینی:
"نظریات وام گرفته شده در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی عنوان نظریه نظریه دان شرح مختصر جرج کینگزلی زیف روان شناس و زبان شناس تاریخی است که از نظریه های زبان شناختی و آماری در ارتباط انسانی استفاده کرد.
نظریات وام گرفته شده در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی عنوان نظریه نظریه دان شرح مختصر سوانسون (۱٩۸٦) بیان نمود که دانش میتواند عمومی باشد، ولی هنوز کشف نشده ، و اگر اجزا و قسمت های آن به طور مستقل خلق شده باشند، منطقا به هم مرتبط هستند، اما آنها هرگز با هم بازیابی و تفسیر نمیشوند و با هم آورده نمیشوند.
از نظر ویکری ، تعریف ربط در علم اطلاع رسانی مبتنی بر پیش فرض هایی است که متخصص اطلاع رسانی بر اساس مطالعه نیازهای اطلاعاتی جامعه ای که در جست وجوی اطلاعات هستند میتواند پیام هایی را که دانش های مرتبط با نیازهای این افراد در - نظریه ربط ویکری 2 آن وجود دارند ارزیابی کرده و محتوای علمی هر پیام را بیان کند.
نظریات وام گرفته شده در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی عنوان نظریه نظریه دان شرح مختصر در مطالعه ای که چن و هرنون (۱٩۸٢) در مورد جست وجوی اطلاعات اهالی نیوانگلند به عمل آوردند به این نتیجه رسیدند که در زندگی روزمره ، هر فرد به طور مداوم با مشکلات و مسائلی روبه رو میشود که بسیاری از این مشکلات با گردآوری اطلاعات حل میشوند؛ ولی این نیاز واقعی اطلاعاتی به ندرت به صورت "خواسته » اظهار میشود حتی هنگامی که از خواسته اطلاعاتی خود آگاه باشند، هر کسی آن را به "تقاضا» مبدل نمیکند."