چکیده:
مقاله حاضر به مقوله علم و سازمان دهی آن ، و ارائه راهکاری متناسب با علوم انسانی ـ اسلامی می پردازد و درصدد پاسخ به این پرسش است که از منظر مدیریت ، به عنوان عنصری فراگیر در سازمان دهی هر نوع کار و محیط انسانی ، برای مهندسی و سازمان دهی علوم انسانی ـ اسلامی چه راهکاری می توان ارائه کرد. از آن جا که علوم انسانی اسلامی به عنوان روح همه علوم می تواند به علوم دیگر جهت دهد و آنها را علاوه بر شئون مادی در جنبه های معنوی انسانی نیز اثربخش سازد، شایسته است که به مثابه نیازی میان رشته ای مورد توجه قرار گیرد. از این رو لازم است به درستی و بر اساس اصول شناخته شده ، سازمان دهی و مدیریت شود تا زمینه های تحول و تولید علم به موقع را به دست دهد. مهندسی و مدیریت این علوم با استفاده از نظام های دانش مدار و ابزارهای فناورانه ، از جمله راهکارهای مهم و زیرساختی ست که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است .
خلاصه ماشینی:
"حقیقت آن است که علم و دانش ، از جمله دانشهای انسانی ـ اسلامی ، به عنوان اصلی ترین محصولی که به کمک اندیشه و تفکر انسان تولد یافته ، از قاعده نظم پذیری و سازمان دهی مستثنی نیست و می بایست برای مدیریت قاعده مند آن از روشی علمی بهره فصلنامه علمی _پژوهشی جست تا ضمن ایجاد نظم و سازمان دهی و تسلط نسبی بر داشته های علمی ، زمینه ارائه آن به مخاطب مناسب در فرصت مناسب و با کیفیت مناسب فراهم شود و با گسترش آن در سطح دوره ششم ملی و فراملی ، افق های جدیدی برای ارتقا و تولید علم گشوده شود.
۷. شناسایی ، تنظیم و طبقه بندی این اصطلاحات و ترسیم درختواره علوم انسانی ـ اسلامی 1 ، (یعنی طراحی و تدوین اصطلاح نامه ها) گامی اساسی و اقدامی زیرساختی در مدیریت داشته های فصلنامه علمی _پژوهشی علمی این رشته ها به شمار می آید، همان طور که سلف صالح ما به فراخور نیازهای زمان خویش نیز تلاش هایی برای سازمان دهی مصطلحات علوم انجام داده اند.
و معتقدند که این علوم باید بر پایه نظریه ها و مبانی دینی واسلامی پدید آید 1 ولی از آنجا که تحقق آن مستلزم نقطه های آغازین و مباحث زیرساختی مهمی است که باید در قالب یک طرح علمی و مطالعاتی استقرا شده و مورد تحقیق و تدقیق قرار بگیرد 2 ، لازم است که به نظام سازمان دهی و مدیریت دانش انسانی ـ اسلامی ، از همان آغاز، توجه خاصی شود تا ضمن آگاهی از وضعیت دانش در این حوزه ها، و با وقوف بر حوزه های مرتبط ، و تسلط نسبی برداشته های علمی ، زمینه خلاقیت ، نوآوری و ارائه نظریات بدیع و بازشناسی نو از کهنه به دست آید و تعالی و تحول علوم و تولید علم در علوم انسانی - اسلامی سرعت بگیرد و نیل به مدیریت علمی و درست این علوم محقق شود."