چکیده:
این مقاله سعی دارد ابعاد روششناختی اجتماعگرایی را بهعنوان یکی از رهیافتهای هنجاری علوم اجتماعی در تبیین پدیدههای سیاسی و اجتماعی بررسی کند. بدینسان در پی سوال مولفههای روشی اجتماعگرایی چیست؟ اصول روششناختی و مفاهیم اصلی آن را از دیدگاه السدیر مکاینتایر به بحث میگذارد. اجتماعگرایان سنت را به جای گفتمان قرار میدهند. پنج مرحله ظهور، عقلانیت، گفتوگو، افول و احیای مجدد سنتهای فکری را بررسی میکنند. آنها سازهگرایان عرصه روششناختی هستند. سطح تحلیل آنها نه خرد و کلان بلکه محلی است و مکان و عقلانیت محیطی برای آنها اهمیت فراوان دارد. در عرصه جامعهشناسی نیز بر اجتماعات تاکید دارند و سیاست را در این عرصه جستجو میکنند. از نظر جامعهشناسی رهیافت فوق ناشی از افول تدریجی ایدئولوژیهای بسیج کننده، اعم از چپ و لیبرال در عرصه سیاسی، افول جنبشهای پرولتری و فرایندهای غیر سیاسی شدن در کشورهای اروپایی و تحولاتی نظیر جنبش سبزها، حامیان محیط زیست، جنبشهای فمینیستی و ... بوده است. کاربست این رهیافت به جای دیگر نظریات رویکردهای اثباتگرایی و هرمنوتیکی، بهنظر میرسد بتواند رهیافتی بومی را برای فهم و سیاستگذاری در جامعه متکثر ایرانی بهدست دهد و بهعنوان نظریهای میانرشتهای برای علوم انسانی بهکار آید.
The present article tries to study communitarianism as one of the important normative approaches in social science, and present its methodological components in the explanation of political and social developments. However, the question is: what are the concepts and methodological principles of communitarianism in the views of Alasdair MacIntyre? Communitarians select tradition instead of discourse and study five steps of rise, rationality, dialog, crisis and revival of thinking traditions. They are the constructivists of methodological domain. Their analysis is not at macro or micro level, but at local level. Contextual rationality and locality are very important for them. In sociological area, they put emphasis on communities and seek politics in them. Their rise is the result of the gradual fall of mobilizing ideologies such as the left and liberal in the political area, the decline of proletarian movements, the process of depoliticization of Europeans countries and the decline of the Green Party, the supporters of the environment, and the feminist movements. It seems that using this methodology instead of positivistic and hermeneutic approaches can help us develop a local approach for our perception of policymaking in the plural society of Iran and it can be used as an interdisciplinary theory for the humanities.