چکیده:
مالکیت فکری به حقوقی قابل اطلاق است که به صاحبان آن حق بهره وری و بهره برداری از فعالیت های فکری و ابتکاری شان را می دهد و دارای ویژگی ارزش و ماهیت اقتصادی از یک سو و قابلیت داد و ستد از سوی دیگر می باشد هرچند موضوع آن شیء معین مادی نیست. از آنجایی که حق بر توسعه یکی از حقوق بنیادین در نسل سوم حقوق بشر است؛ چگونه و در چه فرایندی می توان از حقوق مالکیت فکری در راستای رسیدن به توسعه پایدار در جوامع گوناگون بالاخص جوامع توسعه نیافته استفاده کرد به طوری که ضمن توجه ویژه به این نکته اساسی که علم و تکنولوژی در طول قرن ها بر اساس اشتراک افراد در دانش بشری توسعه یافته اند، در عین حال با رعایت مالکیت فکری، انگیزه اختراع و ابتکار را در مخترعان و مبتکران زنده نگه داشت و آن را گسترش داد و به این ترتیب موجبات توسعه پایدار در جوامع مذکور شد که این پاسخ به این سئوال محوری، در این نوشته با رعایت نظرگاه نویسنده کتاب مورد نقد و بررسی، تا حدودی ارتباط رعایت حقوق مالکیت فکری و توسعه پایدار را روشن می سازد.
خلاصه ماشینی:
همچنیـن ازآنجاکـه نویسـنده پرسـش اصلـی پژوهش خـود را »نقـش مالکیت فکری به عنـوان حقی بشـری در دسـتیابی به توسـعه پایدار« دانسـته اسـت و اظهـار می کند که در ایـن موضـوع ، تحقیـق جامـع و خاصی انجام نشـده اسـت ، بـرای خواننده ایـن انتظار پدیـد می آیـد کـه نویسـنده ، تحلیـل مفهومی توسـعه پایدار را - بـا توجه بـه اینکه آن را نقطـه ثقـل و ممیـز پژوهـش خـود از دیگـر تحقیق هـا و مکتوبـات موجـود نظیـر حقوق بشـر و مالکیـت فکـری )ص ١٢( معرفـی می کنـد - به طـور مبسـوط و مطلوب بـه انجام برسـاند.
« )ص ٣٦( »پایداری مقرر می کند که فعالیت بشر فقط منابع طبیعی را با میزانی که آن ها می توانند به طور طبیعی جایگزین شوند، مصرف کند« )ص ٣٦( »طبق اصل رفتار ملی ، اگر کشوری سود و امتیاز خاصی به یکی از شهروندان خود بدهد باید همان را به شهروندان دیگر کشورها که در این کشور هستند، بدهد« )ص ٤٨( »همان گونه که دیده ایم موافقت نامه های تجارت آزاد باعث تغییراتی مهم در حداقل حمایت های نظام مالکیت فکری بین المللی شده اند« )ص ٨٣( »همان گونه که دیده شده است سازمان جهانی و وایپو مؤسسات اصلی بوده اند که تغییرات در چشم انداز مالکیت فکری را در جهان بر عهده دارند« )ص ٨٧( »همان گونه که در مقدمه اشاره شد هدف از این تحقیق پاسخگویی به سؤالاتی بود که در مقدمه بیان شد« )ص ١٠٧(.