چکیده:
با گسترش روزافزون رسانه ها و تاثیرگذاری آن ها بر حوزه های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، مدیریت علمی بر سازمان های رسانه ای روزبه روز از اهمیت بیشتر برخودار شد و در چند دهه گذشته رشته ای دانشگاهی در پا گرفت تا فارغ التحصیلان آن « مدیریت رسانه » دانشکده های مدیریت با عنوان بتوانند با به کارگیری بهینه منابع سازمان و با استفاده از کارکردهای مدیریت نظیر برنامه ریزی، سازمان دهی، هدایت و کنترل به تحقق اهدف سازمان رسانه ای کمک کنند. تولید منابع اطلاعاتی مرتبط با این رشته در قالب کتاب، مقاله و پایان نامه « مدیریت رسانه » در دستور کار مراکز دانشگاهی و دانشگاهیان قرار گرفت و کتاب در این راستا تدوین شده است. کتاب، بیش از آنکه کتابی درباره رسانه به مفهوم عام و شیوه های مدیریت آن باشد، جزوه ای آموزشی - توجیهی برای مدیران رسانه ملی، به ویژه مدیران صدای جمهوری اسلامی، است. این کتاب، گردآوری مجموعه مقالات، سخنرانی ها و جزوه های آموزشی حسن خجسته است. در این مقاله بخش های کتاب، معرفی و از نظر میزان تحقق اهداف، جامعیت و مانعیت و ساختار، نقد و بررسی شده اند.
خلاصه ماشینی:
محدودشـدن مخاطبـان کتاب در شـمار تولیدکننـدگان رادیویی ، آن هم در سـازمان صداوسـیما، سـبب شـده اسـت از یک سـو نویسـنده در تبیین نظرات خود به تجربه های مدیریتـی اش دراین بـاره بسـنده کند و از سـوی دیگـر نتواند نـگاه کل گرایانـه ای را برای مدیریـت رسـانه در عصـر ارتباطـات ارائه دهد.
اگرچه نویسـنده در سراسـر کتـاب بر این مهـم تأکیـد دارد که رسـانۀ ملـی در مواجهه بـا رقیبان سرسـخت و برخـوردار از آخرین تکنولوژی هـای ارتباطـی و تکنیک هـای رفتـاری ، نیازمنـد درک روشـن از کارویژه هـای لازم در ایـن عصـر اسـت ، ولـی رقابـت میـان شـبکه های رادیویی سـازمان صداوسـیما را تنهـا حـوزٔە رقابـت برمی شـمارد.
نظر سازمانی نویسـنده کـه ایـن منشـور چهـار وجهـی را در فصل هـای دوم و چهـارم کتـاب بـه تفصیـل شـرح داده اسـت ، پرسـش هایی را بیـان می کند با ایـن مضمون که ، نخسـت ، آیا همـۀ وجـوه یادشـده به لحاظ ارزشـی با یکدیگـر برابرنـد؟ دوم ، اگر اختلافـی میان آن ها هسـت ، کدام یـک ارجـح اسـت ؟ آنـگاه بـا توجـه بـه توافـق صاحب نظـران حوزٔە رسـانه ، ترتیـب زیـر را بـرای منشـور یادشـده قـرار می دهـد: «مخاطبـان »، «نظـر سـازمان »، «نظر حرفه ای هـا» و سـرانجام «نظـر عامـل » یـا سـازندگان برنامه های سـازمان .
بـا این حـال فصـل دوم کتـاب کیفیت نقـد درون سـازمانی بـرای ارزشـیابی برنامه هـای رادیویـی رسـانۀ ملـی مورد بررسـی قـرار می دهد.