چکیده:
هدف: بررسی فرهنگ سازمانی کتابخانه ملی براساس مدل دنیسون روش/رویکرد پژوهش: روش توصیفی- پیمایشی. دادهها با استفاده از پرسشنامه استاندارد دنیسون با 60 سؤال و چهار بخش گردآوری شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی، با استفاده از نرمافزار SPSS -20 انجام شد یافتهها: هر چهار بعد اصلی فرهنگ سازمانی در کتابخانه ملی دارای نمره متوسط و پایینتر است. بیشترین امتیاز در بعد مشارکتپذیری و کمترین امتیاز در متغیر سازگاری حاصل شده است. بالاترین میانگین شاخصهای فرهنگ سازمانی، مربوط به توانمندسازی با میانگین 3/21 و کمترین شاخص با میانگین 69/2 مربوط به توافق بود.هدف :بررسیفرهنگ سازمانیکتابخانه ملیبراساس مدل دنیسون روش .رویکردپژوهش :روش توصیفی-پی|یشی.داده هابااستفاده ازپرسشنامه استاندارددنیسون با۶۰سؤال وچهاربخش گردآوریشد. تجزیه وتحلیل اطلاعات نیزدردوسطح آمارتوصیفیواستنباطی،با استفاده ازنرم افزار20-SPSS انجام شد.یافته ها:هرچهاربعداصلیفرهنگ سازمانیدرکتابخانه ملیدارای نمره متوسط وپایین تراست .بیشتین امتیازدربعدمشارکت پذیریو کمتین امتیازدرمتغیرسازگاریحاصل شده است .بالاترین میانگین شاخص هایفرهنگ سازمانی،مربوط به توانمندسازیبامیانگین ۲۱.۳ وکمتین شاخص بامیانگین ۲.۶۹مربوط به توافق بود.
خلاصه ماشینی:
"۳۷ فرهنگ سازمانیکتابخانه ملیایران باتوجه به اینکه مدل فرهنگ سازمانی دنیسون از چهار بعد اساسی یعنی درگیر شدن در کار(مشارکت پذیری )،سازگاری (انعطاف پذیری )،رسالت پذیری (مأموریت )وانطباق پذیری (ثبات و یکپارچگی ) تشکیل شده ، بنابراین سؤال اصلی تحقیق از چهار سؤال ویژه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است ؛ به عبارت دیگر میزان وجود هر کدام از این ابعاد در کتابخانه ملی به طور جداگانه مورد بررسی قرار گرفته است .
۶۸ برحسب اطلاعات جدول ٤، اختلاف مشاهده شده بین میانگین نمرات پاسخ گویان درخصوص میزان وجود ابعاد چهارگانه مدل فرهنگ سازمانی دنیسون درگیر شدن در کار (مشارکت پذیری )، سازگاری (انعطاف پذیری )، انطباق پذیری (ثبات و یکپارچگی )، و رسالت پذیری (مأموریت ) در کتابخانه ملی برحسب متغیر جمعیت شناختی نوع مسئولیت معنادار نبود، یعنی مدیران و کتابداران نظرات مشابه و یکسانی نسبت به سؤال های پژوهش ابرازداشتند.
تواgندسازی تیم سازی چشم انداز توسعه قابلیت ها اهداف و مقاصد جهت گیری ارزش استاتژیک بنیادین توافق یادگیریسازمانی هsهنگیوپیوستگی مشتیگرایی شکل ۲ تغییرپذیری نمودارراداریامتیازبه دست آمده برای شاخص هایدوازده گانه فرهنگ سازمانیازنظر مدیران وکتابداران کتابخانه ملیایران نتیجه گیری نتایج پژوهش نشان داد میانگین امتیازات کلی «فرهنگ سازمانی کتابخانه ملی براساس مدل دنیسون » کمتر از سطح متوسط است و بیشترین امتیاز را در بعد درگیر شدن در کار (مشارکت پذیری ) (با میانگین ٣."