چکیده:
این پژوهش بهمنظور مشخص نمودن موقعیتنامعین آثار فعالیت متناسب استعداد، انجام شده است. موقعیتنامعین تحقیق با رویکردی اکتشافی بر اساس ادبیات مورد مطالعه قرار گرفت که منجر به اکتشاف آثار فعالیت متناسب استعداد شامل آزادی، خلاقیت و عمل به دانش شد. مبتنی بر یافتههای مطالعه ادبیات، پرسشنامه سنجش متغیرهای تحقیق، تهیه و تنظیم شد. پرسشنامهها با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی میان افراد نمونه که پژوهشگران مؤسسات تحقیقاتی علوم پایه و فنی و مهندسی کشور هستند، توزیع و بعد از تکمیل، تعداد 199 نسخه پرسشنامه مفید به دست آمد. دادههای پرسشنامهها توسط نرمافزار لیزرل مورد آزمون قرار گرفت که نتایج حاصله نشان میدهد، فعالیت متناسب استعداد موجب آزادی، خلاقیت و عمل به دانش میشود. فعالیت متناسب استعداد بهطور مستقیم موجب شکلگیری آزادی و بهطور مستقیم و غیرمستقیم موجب شکلگیری خلاقیت و عمل به دانش میشود. به این معنی که هرچه استعداد فرد در سطوح بالاتر هرم (که رأس آن بیانگر استعداد برترش است) کار و فعالیت کند، به همان مقدار بر میزان آزادی، خلاقیت و عمل به دانش او افزوده میشود. پس چنانچه سعی و تلاش آدمی بر محور استعداد منحصربهفرد برترش بچرخد، در سطوح بالاتر نظارهگر آزادی، خلاقیت و عمل به دانش خویش خواهد بود.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اینکه تحقیقات نشان میدهد که استعداد هر فردی ذاتی و منحصربه فرد بوده و از طریق معیارهایی نظیر یکی شدن با کار، کار با تمام توان ، خوب انجام دادن کار، کنجکاوی، سرعت و سهولت در انجام کار، اغنا، عشق به کار، انجام کار به خاطر نفس کار، لذت از کار، شادی و خشنودی، تفریح بودن کار، تمرکز و یادگیری ماندگار، میتوان به کشف آن کمک کرد (صادقی مال امیری، ١٣٩٢)، این پژوهش بر آن است تا مشخص سازد، فعالیت در عرصه متناسب استعداد دارای چه آثار و دستاوردهایی میباشد که کشف استعداد ذاتی، منحصربه فرد و برتر و سرمایه گذاری در آن را توجیه مینماید.
به این صورت که آزادی Mouzelis, 1975; Robbins, 1996; Brand, 1998; Mcfadzean, 1998; Mccann, 1999; ) ٢٠٠٣ ,Terblanche &Martins ;٢٠٠٠ ,Thurow ;١٩٩٥ ,Ford and Gioia)، در مقابل نبود آزادی ( ;١٩٩٧ ,Basadur ;١٩٩٦,Ekvall ;١٩٩١ ,Damanpour ;١٩٨٨ ,Wilkof &David.
جنبه هایی از فعالیت متناسب استعداد که موجب افزایش خلاقیت میشوند عبارت اند از عشق به کار (١٩٨٩ ,Amabile)، کار لذت بخش (صادقی مال امیری، ١٣٨٤؛ ١٩٨٩ ,Amabile)، کار مورد علاقه (١٩٩٨ ,Standler ;١٩٩١ ,Sternberg and lubart ;١٩٧٩ ,Amabile)، تناسب کار با توان (١٩٩٨,Amabile)، یکی شدن با کار (صادقی مال امیری، ١٣٨٤)، تمرکز / (١٩٩٠ ,Csikszentmihalyi ;١٩٨٩ ,Amabile ;١٩٦٩ ,Druker)، تفریح بودن کار (١٩٩٨ ,١٩٩٧,Amabile)، رضایت از نفس کار (١٩٩٧ ,١٩٨٩ ,Amabile)، کنجکاوی (٢٠٠٠ ,Thurow ;١٩٩٢ ,Brolin ;١٩٨٩ ,Amabile)، شادی (٢٠٠٠ ,Reeve)، آزادی فزاینده در انتخاب کار و نحوه انجام آن (١٩٩٧ ,Amabile ;١٩٨٥ ,Ryan &Deci ;١٩٨٣ ,Kanter) و کار و فعالیت چالشی (٢٠٠٣ ,Barbara and camea ;١٩٩١ ,Ekvall ;٩٩٠ ,Csikszentmihalyi).