چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطة ویژگیهای شخصیتی، ابعاد مثبت و منفی کمالگرایی و وسواس بیاختیاری اعمال با تعللورزی دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان انجام شد. جامعة آماری پژوهش دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان بودند که 265 نفر از دانشجویان بهوسیلة نمونهگیری تصادفی خوشهای از دانشکدههای علوم انسانی و علومتربیتی، علوم پایه، فنی و مهندسی انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامة کمالگرایی کوتاه – تجدید نظر شده سلانی، رایس، مبلی و همکاران، پرسشنامة شخصیتی نئو مککری و کوستا، پرسشنامة تجدید نظر شده ویژگیهای شخصی وسواس- بیاختیاری اعمال پادوا ( بورن، کورتج، فورمی و استرنبرگر) و مقیاس ارزیابی تعللورزی- نسخة دانشجویی سولومون و راث بلوم استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات روش آماری تحلیل رگرسیون همزمان به کار رفت. نتایج پژوهش نشان داد که ناهمخوانی بین ایدئالها و واقعیت، وجدانگرایی، گشودگی به تجربه و ویژگی وسواس بیاختیاری اعمال، مهمترین پیشبینیکنندههای تعللورزی دانشجویان بود. نتیجة دیگر پژوهش نشان داد که 35% واریانس تعللورزی دانشجویان از طریق یک ترکیب خطی مشترک از کمالگرایی منفی، وجدانگرایی، گشودگی به تجربه و ویژگیهای وسواس – بیاختیاری اعمال تعیین میشود.
خلاصه ماشینی:
1. Procrastination Assessment Scale student(SPSS) جدول٢:طبیعی بودن توزیع متغیرهای پژوهش متغیرها ضریب کالموگراف معناداری متغیرها ضریب کالموگراف معناداری اسمیرونف اسمیرونف تعلل ورزی 1/19 0/11 روان نژندی 0/73 0/65 استانداردهای بالا 0/95 0/31 برونگرایی 1/11 0/16 نظم و سازماندهی 0/84 0/37 توافق پذیری 1/03 0/23 ناهمخوانی ایدئالها با 1/52 0/02 گشودگی به 1/42 0/03 عملکرد واقعی تجربه صفت وسواس - 1/72 0/01 وجدانگرایی بی اختیاری اعمال / نمودار١:خطی بودن بین رابطة متغیرهای پیش بین و متغیر ملاک نمودار٢: همگنی واریانس خطاهای توزیع جدول ٥:پیش بینی رفتارتعلل ورزی دانشجویان بر اساس متغیرهایکمالگرایی ، وسواس و بی اختیاری اعمال و ویژگی های شخصیتی / با توجه به ضرایب β در جدول ٥ روشن می شود از بین متغیـرهـای مختلـف ، کمـالگرایـی منفی یعنی ناهمخوانی بین ایدئالها با عملکرد (٠٠٠١≥P، ٠٢٨٢=β)، وجدانگرایـی (٠/٠٠١ ≥P، ٠٢٨٢-=β)، گشودگی به تجربه (٠٠٠١≥P، ٠٢٠١=β) و وسواس- بـی اختیـاری اعمـال (٠٠٠١≥P، ٠٢٨٢-=β) به طور معناداری رفتار تعلل ورزی دانشجویان را تبیین می کنند.
یکی دیگر از یافته های پژوهش حاضر حاکی از آن است که از بین ویژگی هـا و رگـه هـای شخصیتی ، گشودگی به تجربه پیش بینی کنندة تعلل ورزی تحصیلی دانشـجویان بـوده اسـت .
(2003 بالأخره یافته های این پژوهش نشان داد ویژگی وسواس بی اختیاری اعمال پیش بینـی کننـدة مثبت تعلل ورزی دانشجویان است .
Baumeister, Heatherton & Tice بسیار بالا و ناهمخوانی بین ایدئالها و عملکرد شخصی می تواند به درمـان تعلـل ورزی کمـک کند.
The explanation of the academic procrastination behaviour of university students with perfectionism, obsessive – compulsive and five factor personality traits.