چکیده:
سازمان های پلیسی و امنیتی در هر کشوری از حساس ترین سازمان ها محسوب مـیشـوند؛ زیـرا فعالیــت آنهــا زنجیــرة بســیار وســیعی از فعالیــت هــای اقتصــادی- اجتمــاعی از کــلان تــرین و استراتژیک ترین تا خردترین سطح در بر میگیرد. توسعۀ توریسم ، کـاهش حجـم کـار سـازمان های قضایی، توسعه سرمایه گذاری خارجی و داخلـی، احسـاس امنیـت روانـی آحـاد جامعـه و کاهش هزینه های مستقیم و غیر مستقیم ناامنی تنها بخش کوچکی از دستاوردهای پلیس اسـت . از مهم ترین عوامل اثربخشی عملکرد پلیس در حوزة امنیت داشتن داده ها و اطلاعـات متناسـب و صحیح است که بتواند پلیس امنیت را به صورت هوشمندانه در انجام وظایفش یـاری رسـاند. این مقاله با رویکردی مفهومی در صدد است تا ضمن بهره گیری از مطالعات مدیریت دانش در سایر سازمان ها و حوزه ها از یک سو و تحلیل شرح وظایف ، ویژگیها و اهـداف خـاص پلـیس امنیت از سوی دیگر نقش مدیریت دانش را در این حوزه برجسته کند. تمرکز عمـده مقالـه بـر توضیح فرایندهای مـدیریت دانـش (جـذب و تولیـد، سـازماندهی و ذخیـره ، تسـهیم و توزیـع ، کاربرد و ارزیابی) و اصول کاربردی آن با در نظر گرفتن چـالش هـای موجـود فنـی- اجتمـاعی بالقوه و بالفعل در پلیس امنیت است . نگـاهی جـامع بـه مـدیریت دانـش درسـازمان هـای پلیسـی موجب اثر بخشیوکارایی فعالیت های این حوزه خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
"در زمینه تقویت منابع دانش درونی پلـیس امنیت توجه به مولفه های زیر میتواند به غنای حافظه و دانش سازمانی کمک کند: √ آموزش نیروهای پلیس امنیت در زمینه مسائل فناوری و اجتماعی توانمندساز یا مـانع در کسب دانش و اطلاعات ؛ √ پرورش مهارت های پژوهش کمی و کیفـی و ترکیبـی در نیروهـای خبـره دانـش بـر پلیس امنیت ؛ √ پرورش مهارت روان شناختی جهت تسهیل در ارتباط نیروهای دانش بر پلیس امنیـت و پایگاه های دانش ضمنی و غیر رسمی؛ √ مدیریت فرایند جذب داده ، اطلاعات و دانش امنیتـی (هـدف گـذاری، سـازماندهی، برنامه ریزی و اجرا) اگرچه دانش درونی که از طریق فرایندهای رسمی و برنامه ریـزی شـده بـرای فعالیـت هـای پلیس امنیت ضروری است ؛ اما محدود کردن حافظه و پایگاه دانش پلیس امنیت به این نـوع دانش موجب غفلت از نوع دیگر دانش است که کارایی نداشـتن و اثربخشـی فعالیـت هـای این حوزه را به دنبال خواهد داشت .
برای مشارکت دادن مردم و پرسنل در تامین مقداری از دانش سازمانی پلـیس در حوزة امنیت ، باید راه کارهای لازم پیش بینـی شـود دربـارة پرسـنل نیـروی انتظـامی اگرچه ممکن است در تسهیم دانش عینی بسـادگی مشـارکت کننـد؛ امـا بـر مبنـای پژوهش در سازمان های دیگر انظار می رود همین افراد هنگام بـه اشـتراک گـذاری دانش ضمنی ( تجربیات فردی ) توقع برگشت چیـزی (قـدردانی از تخصـص شـان ) داشته باشند؛ ٤) توانایی جذب دانش توسط گیرنده : ظرفیت و توانایی گیرنده دانش عامل مهمـی در میزان دریافت دانـش اسـت ."