چکیده:
انسانها همواره سعی در جهت یافتن عوامل مؤثر بر میزان یادگیری داشتهاند، زیرا یادگیری اهمیت زیادی در زندگی بشر دارد. هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری و مطالعه بر میزان یادگیری و یادداری درس فیزیک پایه اول دبیرستان بود. در یک طرح شبه آزمایشی، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای دو کلاس پایه اول دبیرستان (44 دانشآموز) در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. جامعه آماری، کلیه دانشآموزان دختر پایه اول دبیرستانهای شهرستان گمیشان را در سال تحصیلی 92 ـ 91 در برگرفت. ابتدا هر دو گروه به سؤالات یک آزمون پیشرفت تحصیلی معلمساخته (پیشآزمون) پاسخ دادند که نمرات دو گروه تفاوت معناداری با یکدیگر نداشت. به گروه آزمایش، 10 جلسه راهبردهای یادگیری و مطالعه آموزش داده شد. در پایان از دو گروه پسآزمون گرفته شد. پس از سه هفته هر دو گروه به سؤالات آزمون یادداری پاسخ دادند. دادهها با استفاده از آزمونهای تحلیل کوواریانس(ANCOVA) و آزمون t تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد آموزش راهبردهای یادگیری و مطالعه باعث افزایش میزان یادگیری و یادداری درس فیزیک در گروه آزمایش میگردد.
خلاصه ماشینی:
بررسی تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری و مطالعه بر میزان یادگیری و یادداری درس فیزیک دانشآموزان دختر پایه اول دبیرستان شهرستان گمیشان سال تحصیلی 92 ـ 91 چکیده انسانها همواره سعی در جهت یافتن عوامل مؤثر بر میزان یادگیری داشتهاند، زیرا یادگیری اهمیت زیادی در زندگی بشر دارد.
هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری و مطالعه بر میزان یادگیری و یادداری درس فیزیک پایه اول دبیرستان بود.
نتایج نشان داد آموزش راهبردهای یادگیری و مطالعه باعث افزایش میزان یادگیری و یادداری درس فیزیک در گروه آزمایش میگردد.
No 19 (continus 46) Autumn 2015, Pages 22-32 The Study of the effect of teaching the strategies of learning and reading on the level of learning and retention of Physics course among the first grade of female high school students in Gomishan, in academic year 2012-2013 Safieh Mofidi, Ali Asghar Bayani 1M.
The purpose of this study was to examine the impact of teaching the strategies of learning and reading on the level of learning and retention of Physics course among the first grade students in high school.
برای بررسی تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری و مطالعه بر میزان یادداری دانشآموزان اول دبیرستان در درس فیزیک، از آزمون تی دو گروه مستقل استفاده شد.
بنابر این با99درصد اطمینان میتوان گفت: آموزش راهبردهای یادگیری و مطالعه بر یادداری درس فیزیک تأثیر داشته و نتیجه قابل تعمیم به جامعه آماری است.
از دیگر یافتههای این پژوهش آن است که؛ آموزش راهبردهای یادگیری و مطالعه باعث افزایش یادداری دانشآموزان اول دبیرستان در درس فیزیک میشود.