چکیده:
بر اساس پیشینه موجود، عواملی نظیر: باورها و نگرشهای معلمان درباره قلدری میتوانند در تبیین و پیشبینی مدیریت قلدری از طریق خودکارآمدی ادراک شده معلمان نقش مهمی ایفا کنند. بر این اساس، پژوهش حاضر درصدد بررسی اثر خودکارآمدی ادراک شده معلمان در مدیریت قلدری با درنظرگرفتن نقش واسطهای باورها و نگرشهای معلمان درباره قلدری، با استفاده از تحلیل مسیر بود. روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی بود که به شیوه تحلیل مسیر انجام گرفت. 207 نفر (70 نفر مرد و 137 نفر زن) از معلمان ابتدایی به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند و برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای خودکارآمدی معلمان، رفتار اجتماعی دانشآموزان و راهبردهای مدیریت رفتار کلاس استفاده شد. یافتهها نشان داد که اثر مستقیم خودکارآمدی بر باورهای هنجاری (15/0) و اثر مستقیم باورهای هنجاری (29/0) و اجتنابی (19/0) بر راهبردهای مدیریت قلدری مثبت و معنیدار بود (05/0 p<)؛ ولی اثر مستقیم خودکارآمدی بر راهبردهای مدیریت قلدری (14/0-) معنیدار نبود. از سوی دیگر، خودکارآمدی ادراک شده معلمان با در نظر گرفتن نقش میانجیگرایانه باورها و نگرشهای آنان، در مجموع 16 درصد از تغییرات راهبردهای مدیریت قلدری را تبیین کرد، بنابراین، مدل آزمون شده برازش خوبی با مدل نظری پژوهش داشت. با توجه به نتایج حاضر، لازم است به منظور طراحی موفقیتآمیز برنامههای ضدقلدری معلم محور، علاوه بر کارآمدی معلمان در مدیریت قلدری، باورها و نگرشهای آنان نیز مدّنظر قرار گیرند.
خلاصه ماشینی:
بر این اساس، پژوهش حاضر درصدد بررسی اثر خودکارآمدی ادراک شده معلمان در مدیریت قلدری با درنظرگرفتن نقش واسطهای باورها و نگرشهای معلمان درباره قلدری، با استفاده از تحلیل مسیر بود.
از سوی دیگر، خودکارآمدی ادراک شده معلمان با در نظر گرفتن نقش میانجیگرایانه باورها و نگرشهای آنان، در مجموع 16 درصد از تغییرات راهبردهای مدیریت قلدری را تبیین کرد، بنابراین، مدل آزمون شده برازش خوبی با مدل نظری پژوهش داشت.
معلمان نقش اساسی در پیشگیری از بدرفتاریهای کلاس دارند و مهارتهای مقابله و کارآمدی ادراک شده آنان در رویارویی با موقعیت، راهبردهای مدیریت رفتار کلاس و باورها و نگرشهای آنان در مقابل پدیده قلدری، بهطور مستقیم با ادامه قلدری در کلاس ارتباط دارد (کرایج و همکاران ، 2000 و نیکولادیز و همکاران ، 2002).
این مدل، اثر خودکارآمدی ادراک شده معلمان را به واسطه باورها و نگرشهای مختلف آنها درباره قلدری دانشآموزان، بر روی راهبردهای مدیریت رفتار قلدری دانشآموزان مورد آزمون قرار میدهد.
هدف کلی این پژوهش تعیین رابطه یکسویه بین خودکارآمدی ادراک شده معلمان با راهبردهای مدیریت قلدری با در نظرگرفتن نقش واسطهای باورها و نگرشهای معلمان درباره قلدری است.
شاخصهای برازش الگوی آزمونشده پژوهش x2 / df GFI CFI AGFI RMSEA 56/1 97/0 92/0 93/0 05/0 بحث و نتیجهگیری هدف این پژوهش، بررسی نقش واسطهای باورها و نگرشهای معلمان درباره قلدری دانشآموزان در رابطه بین خودکارآمدی ادراک شده معلمان با راهبردهای مدیریت قلدری بود.
A New Perspective on Managing School Bullying: Pre-Service Teachers’ Attitudes.
Teachers' Views and Beliefs about Bullying: Influences on Classroom Management Strategies and Students' Coping with Peer Victimization.
Journal of Teaching and Teacher Education, 25, (5), 1061–1066.
Journal of Teaching and Teacher Education, 25, (5), 1061–1066.