چکیده:
<b> اهداف:</b> آموزش الکترونیکی، یکی از روشهای آموزشی است که در آن فراگیران قادرند با توجه به استعدادهای خود به هدفهای آموزشی دست یابند. اساتید دانشگاه بهعنوان یکی از مولفههای مهم اجرای برنامه آموزش الکترونیکی باید علاوه بر داشتن دانش و مهارت، نگرش مثبتی نسبت به اثربخشبودن این روش آموزشی داشته باشند. هدف مطالعه حاضر، بررسی نگرش اساتید دانشگاه علوم پزشکی زنجان نسبت به آموزش الکترونیکی بود.<b><br> ابزار و روشها: </b>در این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 1393 با روش نمونهگیری تصادفی ساده، نگرش 69 نفر از اساتید دانشگاه علوم پزشکی زنجان نسبت به آموزش الکترونیکی بررسی شد. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه بررسی مشخصات دموگرافیک و وضعیت مهارت و دسترسی به کامپیوتر و پرسشنامه استاندارد نگرش آموزش الکترونیکی میشرا بود. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون مجذورکای آنالیز شدند. <br><b>یافتهها: </b>دسترسی اساتید به کامپیوتر در 44 نفر (8/63%) در حد خیلی مطلوب و مهارت اساتید در زمینه استفاده از کامپیوتر در 50 نفر (5/72%) در حد مطلوب بود. همچنین 54 نفر (3/78%) از اساتید در زمینه آموزش الکترونیکی دارای نگرش مثبت بودند. وضعیت نگرش اساتید فقط با مرتبه علمی اساتید ارتباط معنیداری داشت، بهطوری که اساتید با مرتبه علمی استادیاری نگرش مثبتتری نسبت به آموزش الکترونیکی در مقایسه با سایر مرتبهها داشتند (04/0=p). <br><b>نتیجهگیری:</b> نگرش اکثریت اساتید دانشگاه علوم پزشکی زنجان نسبت به آموزش الکترونیکی، مثبت و دسترسی و مهارت کامپیوتری آنها در وضعیت مطلوب است که تا حدی مبین ظرفیت مناسب اساتید این دانشگاه برای اجرای موفقیتآمیز برنامههای آموزش الکترونیکی است.