چکیده:
رسالت نظامهای تربیتی، در شکوفاسازی هوش و ابعاد مختلف وجودی مخاطبان تعریفشده و پرورش ابعاد هوش، ازجمله غایاتی است که طراحان مجله رشد بهعنوان ابزار کمکدرسی باید به آن توجهنمایند. هدف پژوهش حاضر بررسی میزان توجه مجله رشد به پرورش ابعاد مختلف هوش مخاطبان براساس نظریه گاردنراست. قلمرو مطالعه را مجله رشد نوآموز، کودک، دانشآموز، نوجوان و جوان تشکیلداده که در سه ماه اول سال تحصیلی1388-1387منتشرشدهاست. روش مطالعه از نوع تحلیل محتوا بودهاست. واحد زمینه در پژوهش، صفحه و واحد ثبت، مضمون و تصویر بود. کدگذاری به شیوه قیاسی و براساس مقولههای نهگانه هوش در نظریه گاردنر است. برای اعتباربخشی به فرایند کدگذاری، از کدگذار دوم استفاده و میزان توافق برابر با73/. محاسبهشد. یافتهها نشاندادند که میزان توجه به پرورش ابعاد مختلف هوش در مجله رشد به یک اندازه نیست. در این مجله، ابعاد هوش هستیگرایی و طبیعتگرایی و بینفردی بهترتیب: بیشترین فراوانی را داشته و به ابعاد هوش درزمینههای موسیقی و دیداریـ فضایی کمترین توجه شدهاست؛ همچنین میزان توجه به استفاده از تصاویر در مجله رشد مبتنیبر الگوی تفکر مخاطبان، بودهاست.
The mission for educational systems is defined in flourishing the intelligence and multiple dimensions of audiences’ nature and development of intelligence various aspects is one of the goals which designers of Roshd magazine، as a training tool، should consider. The purpose of this paper is to study the rate of attention paid to development of multiple dimensions of intelligence according to Gardner’s theory in Roshd Magazine. Research domain includes Roshd، Noamouz، Koodak، Daneshamouz، Nojavan، and Javan magazines published in the first three-month period of 2008-2009 academic year. Content analysis was the methodology for this survey. The field scales for this research was page and registry scale was content and picture. Coding was in inductive method and according to nine categories in Gardner’s theory. For validation of coding process، the second coder was used and agreement rate was equal to 0.73. Findings showed that consideration to all dimensions of intelligence is not the same in Roshd magazine. Existentialism، naturalism، and interpersonal dimensions had respectively most attention while musical and visual-spatial dimensions of intelligence had the least. Also، applying the pictures in Roshd magazine was based on audiences’ thinking model.
خلاصه ماشینی:
"٨١ درصـد، مربـوط (مضمون و تصویر) چگونه است ؟ است ؛ ایـن در حـالی اسـت کـه در مجلـه هـای رشـد برای پاسخ دادن به پرسش سوم این مطالعه که میزان دانش آموز، نوجوان و جوان ، هیچ توجهی به این مؤلفـه ، توجـه بـه ابعـاد مختلـف هـوش را توسـط هریـک از معطوف نشده است ؛ همچنین مؤلفه هوش بدنی - جنبشی واحدهای ثبـت در فراینـد تحلیـل محتـوا (مضـمون و در مجله رشد نوجوان ، فاقد هرگونه فراوانی بوده اسـت .
100 71 همان گونه که مشاهده می شود با افزایش سـطح سـنی درحالی که شکوهی [٣٥] موسـیقی را ابـزاری مناسـب مخاطبان ، میزان استفاده از تصاویر در انتقـال مفـاهیم و برای تربیت ذوق در دوره ابتدایی معرفی کرده ، استفاده از توسعة ابعاد هوش کاهش یافته و جای خود را به استفاده آن را نه تنها وسـیله التـذاذ دانـش آمـوز دبسـتانی ، کـه از مضامین داده است ؛ این در حالی است که اسـتفاده از وسیله ای مؤثر برای تربیت اجتماعی نیز می داند، [معتقـد تصویر به یک باره در مجله رشد دانش آموز افزایش یافتـه است ]عدم بهـره گیـری بایسـتة آن مـی توانـد بـه عنـوان و برخلاف انتظـار، از میـزان درصـد مشـاهده شـده در قلمرویی از برنامه درسی مغفول در نظام برنامـه درسـی مجله های رشد کودک و نوآموز نیز پیشـی گرفتـه اسـت ."