چکیده:
قرآنیان نام یک جریان فکری است که با تکیه بر وحدت امت اسلامی و شعار بازگشت به قرآن در سال های مشروطه و پس از آن ، تحت تاثیر اندیشه های اصلاحی سید جمال الدین اسدآبادی و شیخ هادی نجـم آبـادی توسـط یکـی از شاگردان ایشان به نام سید اسدالله خرقانی شکل گرفت و به وسیله ی چهره های دیگری همچون : شـریعت سـنگلجی، یوسف شعار، برقعی، قلمداران و حسینی طباطبایی و...ادامه یافت . این گروه که قرآن را در بخش اعتقادات کـافی و بی نیاز از سنت میدانند، روش تفسیری قرآن به قرآن را شاخص فهم قرآن ، قرار داده اند؛ اگرچه یکی از مهم ترین و معتبرترین روش های تفسیری ، تفسیر قرآن به قرآن می باشد ، لکن کـاربرد ایـن روش تفسـیری از سـوی ایشـان در حوزه ی اعتقادت ، با نقدهایی همچون عدم فراگیری، ناهماهنگی و ضعف در نتیجه ریگ ی همراه بـوده اسـت کـه در این پژوهش به بررسی آن پرداخته شده است .
خلاصه ماشینی:
"روش تفسیری قرآن به قرآن و دیدگاه قرآنیان شیعه در خصوص آن روش تفسیری قرآن به قرآن ، که از سوی پیامبر(ص ) و اهل ت یب (ع ) و مفسران بزرگی در دوره معاصر همچون علامه طباطبایی مورداستفاده قرارگرفته و به گفتـه ی ابـن تیمیـه نیـز یکـی از بهتـرین روش هـای تفسـیر قـرآن اسـت (ابـن تیمیه ،٩٣)، در صورت رعایت قواعدش ،١روشی پسندیده است که قرآنیان هم نه تنها از این روش استفاده کرده بلکـه آن را در صدر روش های تفسیری خود قرار داده و معتقدند: «باید تفسیر آیات قرآن را اول از خود قرآن اخذ نمود و اگر تفسیر ان در قرآن نباشد باید مراجعه به سنت نمود»(سنگلجی، ١٥؛ حسینی طباطبایی، ب ، ١١٥).
از سوی دیگر، خود خرقانی هم شخصیتی تأثیرگذار داشـته اسـت و افـراد زیـادی ٢ نقد دیدگاه روش تفسیر قرآن به قرآن ، قرانیان شیعه 1 علی تصدیقی شاهرضائی 2 سید رضا مؤدب چکیده قرآنیان نام یک جریان فکری است که با تکیه بر وحدت امت اسلامی و شعار بازگشت به قرآن در سال های مشروطه و پس از آن ، تحت تأثیر اندیشه های اصلاحی سید جمال الدین اسدآبادی و شیخ هادی نجـم آبـادی توسـط یکـی از شاگردان ایشان به نام سید اسدالله خرقانی شکل گرفت و به وسیله ی چهره های دیگری همچون : شـریعت سـنگلجی، یوسف شعار، برقعی، قلمداران و حسینی طباطبایی و..."