چکیده:
اخلال در انجام ماموریت ها، یکی از معضلاتی است که همواره در سازمان های مختلف محتمل است و آن ها را از رسیدن به اهداف باز می دارد. این امر در خصوص سازمان پلیس نیز مصداق دارد و لازم است که برای آن جاره اندیشی شود. هدف این تحقیق بررسی مسئله اخلال درانجام ماموریت های کلانتری-های فاتب و راهکارهای پیشگیرانه (وضعی) از آنها بوده است. تحقیق حاضر از نوع هدف کاربردی و از حیث روش توصیفی- پیمایشی است و جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان کلانتری های فاتب بوده که با استفاده از فرمول کوکران نمونه ای به تعداد 300 نفر از میان آنان انتخاب و پرسشنامه محقق ساخته بین آنها توزیع گردید. در این تحقیق، راهکارهای به دست آمده از تکنیک های پنجگانه پیشگیری وضعی برای جلوگیری از اخلال درانجام ماموریت، با استفاده از مقیاس معتبر مورد سنجش واقع و سپس داده های حاصل با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (با آزمون فریدمن و خی دو ) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از آزمون رتبه ای فریدمن نشان داد که به ترتیب: تغییر فضای اتاق های بسته کلانتری ها به اتاق های باز؛ تفکیک واحد اخذ گزارش و شکایات از واحد رسیدگی؛ ایجاد سامانه ثبت فرآیند کامل ماموریت ها و هوشمند نمودن آن به منظور اعلام هشدار در صورت نقص در انجام ماموریت؛ ارتباط سامانه کلانتری با سامانه مراجع قضایی برای کنترل و نظارت بر اجرای دستورات قضایی؛ راه اندازی تیم های نظارتی برای شناسایی و کنترل مکان های مراجعه ماموران در شیفت خدمت؛ تغییردیدگاه و رویکرد سلسله مراتب در ارزیابی از جرایم حوزه کلانتری ها، از راهکارهایی هستند که اجرای آنها حداکثر اثربخشی را در پیشگیری از اخلال در انجام ماموریت به همراه خواهد داشت.
Disturbances on the way of missions are among the probable problems in different organizations which prevent them from development. This is the case for the police organization. The present study tries to explore the "disturbance" issue in Tehran police stations' missions. Strategies attained from the situational prevention techniques were implemented in this study to prevent disturbance in missions. The collected data were analyzed; the findings demonstrated that the following strategies are effective enough: hanging the closed rooms to outdoor rooms; separating the report taking and complaints units from the other ones; developing the recording system for missions; linking the police station system with the judicial systems; developing the surveillance teams..