چکیده:
مشارکت سیاسی تنها در انتخابات خلاصه نمی شود، ولی در عین حال از قابلیت سنجش برخوردار است . آنچه که نقش تعیین کننده در نتایج انتخابات دارد، رفتار انتخاباتی شهروندان می باشد که در هر محدوده جغرافیایی متفاوت است . هدف اصلی تحقیق حاضر واکاوی رابطه بین فقر اقتصادی و رفتار انتخاباتی دانشجویان می باشد. بر مبنای طبقه بندی تحقیقات بر مبنای هدف ، تحقیق حاضر از نوع کاربردی ، از منظر شیوه گردآوری اطلاعات و استفاده از ابزار پرسشنامه برای گردآوری اطلاعات از نوع تحقیقات پیمایشی ، به لحاظ ماهیت و روش گردآوری داده ها از نوع تحقیق توصیفی - همبستگی می باشد. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات در این مجموعه پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی آن توسط پانل متخصصین جامعه شناسی و علوم سیاسی دانشگاه های استان ایلام و پایایی آن از طریق محاسبه آلفای کرونباخ (0.85=a) تایید شده است . جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانشجویان دختر و پسر مشغول به تحصیل در حد فاصل سال ١٣٩٠-١٣٨٩ دانشگاه های آزاد استان ایلام بوده است . به دلیل گستردگی محدوه جغرافیایی تحقیق و مشکل دسترسی به کلیه اعضای جامعه آماری تعداد ٢٥٠ نفر از آنها به کمک جدول مورگان و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب و کار داده
خلاصه ماشینی:
"همچنین نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چند متغیره به شیوه گام به گام نشان داد که ٨ متغیر فرار از بیکاری ، ایجاد اشتغال برای مردم ، کاهش نرخ بیکاری ، افزایش درآمد سرانه ، منافع حاصل از حضور پای صندوق های اخذ رای ، فراهم کردن مسکن برای مردم ، تعدیل مقررات حاکم بر سیستم بانکی و کاهش نرخ تورم مجموعا توانسته اند ٩٩% واریانس رفتار انتخاباتی مخاطبین را تبییین نمایند.
نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چند متغیره به شیوه گام به گام نشان داد که ٨ متغیر فرار از بیکاری ، ایجاد اشتغال برای مردم ، کاهش نرخ بیکاری ، افزایش درآمد سرانه ، منافع حاصل از حضور پای صندوق های اخذ رای ، فراهم کردن مسکن برای مردم ، تعدیل مقررات حاکم بر سیستم بانکی و کاهش نرخ تورم مجموعا توانسته اند ٩٩% واریانس رفتار انتخاباتی مخاطبین را تبییین نمایند.
نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چند متغیره به شیوه گام به گام نشان داد که ٨ متغیر فرار از بیکاری ، ایجاد اشتغال برای مردم ، کاهش نرخ بیکاری ، افزایش درآمد سرانه ، منافع حاصل از حضور پای صندوق های اخذ رای ، فراهم کردن مسکن برای مردم ، تعدیل مقررات حاکم بر سیستم بانکی و کاهش نرخ تورم مجموعا توانسته اند ٩٩% واریانس رفتار انتخاباتی مخاطبین را تبییین نمایند."