چکیده:
امروزه فاوا بهعنوان ابزاری مناسب جهت پویایی و تحول آموزش و یادگیری در نظامهای آموزشی جایگاهی درخور توجه دارد. در این راستا پژوهش حاضر با هدف سنجش کیفیت اثرگذاری فاوا بر فرایند یاددهی- یادگیری درس جغرافیای دانشآموزان پسر مقطع متوسطه شهر سروآباد استان کردستان انجام شد تا رهیافت این امر شناسایی جامع وضع موجود به منظور تقویت نقاط قوت و رفع کاستیها باشد. این پژوهش از نوع کاربردی است و به لحاظ گردآوری اطلاعات توصیفی تحلیلی و نیمهتجربی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل است. جامعة آماری پژوهش دانشآموزان پسر سال دوم متوسطه در سال تحصیلی ۹۳-۹۲ و معلمان درس جغرافیای آنهاست. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمونهای ناپارامتری کوواریانس، T تکنمونهای، من ویتنی و تحلیل رگرسیون بهره گرفته شده است. گردآوری اطلاعات نیز از طریق دو روش اسنادی در بخش نظری و میدانی مبتنی بر پرسشنامه انجام گرفته است. نتایج بهدست آمده نشان دهنده تاثیرگذاری مثبت فاوا بر روی یادگیری و آموزش درس جغرافیا از دیدگاه معلمان و دانشآموزان است.
خلاصه ماشینی:
"بهرهگیری از تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات حتی در دورهای کوتاه مدت میتواند بهعنوان یک ابزار مناسب جهت اصلاح و ارتقای کیفیت یادگیری عمل نماید جدول۲: تأثیرات فاوا بر آموزش و یادگیری جغرافیا افزایش روحیه پرسشگر و کنجکاوی دانشآموزان تعامل و همکاری بیشتر در کلاس بین معلم و دانشآموزان افزایش مهارتهای تحلیل فضایی و آماری در جغرافیا ایجاد زمان بیشتر جهت بحث و تبادل نظر علاقهمند کردن دانشآموزان به یادگیری مفاهیم پیچیده جغرافیایی توسط معلم افزایش اعتبار دادههای جغرافیایی در جریان آموزش ایجاد ارتباط میان دانشآموزان و معلمان در نقاط مختلف و با مراکز تحقیقاتی انتقال حجم زیاد اطلاعات در کمترین زمان تفهیم آسان بسیاری از پدیدههای نادر و زمانبر همچون: زلزله، آتشفشان و فرسایش افزایش علاقه دانشآموزان به درس جغرافیا تغییر نقش معلم در کلاس بهعنوان یک راهنما کاربردی نمودن مطالب درسی منابع: کارلس و همکاران، ۲۰۰۶، سازمان فناوری و ارتباطات آموزشی انگلیس، ۲۰۰۴، نیاز آذری و همکاران،۱۳۹۱ هدف اصلی از بهکارگیری فاوا تسهیل، توسعه و تقویت فرایند آموزش و یادگیری است فاوا تأثیرات مطلوب فراوانی بر آموزش و یادگیری درس جغرافیا دارد جدول۳: شاخصههای بهکار رفته در پژوهش جذابیت کتاب درسی، جذابیت کلاس، کاربردی نمودن مطالب، نمرات، میزان یادداری و به خاطر سپاری مطالب، تعامل، کاهش فاصله با دانشآموزان برتر، انگیزه یادگیری، توانایی پاسخگویی به سؤالات در سطوح بالاتر تفکر و یادگیری (ارزیابی، ترکیب، تحلیل)، افزایش انگیزه برای فراگیری اطلاعات خارج از کتاب، رضایت کلی دانشآموزان و معلمان، تغییر نقش معلم به راهنما، انگیزه تدریس، علاقه به معلم، نظم و انضباط در کلاس، رضایت از روش تدریس جدید انتقال مفاهیم پیچیده."