چکیده:
در جوامع امروزی تغییرات عمیق اطلاعاتی، ارتباطی، فرهنگی و اجتماعی روی داده و به دنبال آن سبک زندگی افراد تغییر کرده است. در حال حاضر افراد جامعه برای کنار آمدن با این تغییرات و سازندگی بیشتر با محیط اجتماعی لازم است به مجموعهای از تواناییها و مهارتها مجهز باشند تا بتوانند با سرعت بیشتری با تغییرات بهوجود آمده سازگار شوند. این در حالی است که شمار زیادی از افراد قادر نیستند بین محرکهای متنوع بیرونی و نیروهای متعارض درونی توازن ایجاد کنند و در فرایند رشد همه جانبه که همانا هدف اصلی تعالی انسان است، دچار مشکل میشوند [امیرحسینی و مخاطب، ۱۳۸۸: ۳۵]. بدیهی است که نوجوانان و جوانان به سبب بیتجربگی و ناآگاهی از مهارتهای بازدارنده تسهیل کننده و اصلاحی، بیشتر در معرض آسیبهای جدی فردی و اجتماعی هستند. یادگیرندگانی که مهارتهای مقابله با موقعیتهای تنشزا را ندارند، به نوعی مقهور آنها خواهند شد و بدینترتیب مستعد اختلالات روانی، عاطفی، افسردگی، اضطراب و احتمالا مصرف مواد مخدر و رفتارهای ضد اجتماعی میشوند. به نظر میرسد آموزش «مهارتهای اجتماعی»گام موثری در این جهت باشد که استعدادها و توانمندیهای یادگیرندگان بهکار گرفته شوند تا خود فعالانه عنان سرنوشت خویش را بهدست گیرند. انتخابگر باشند، بتوانند از پس الزامات زندگی برآیند و از این طریق گام مثبتی در پیشگیری از ابتلا به بیماریهای روانی، آشفتگیهای روحی، از هم پاشیدگی خانواده، ناسازگاری با محیط اجتماعی و... بردارند [ورنون، ۱۳۹۲: ۶۲]. در این نوشتار ابتدا در بخش مبانی نظری به تبیین مواردی چون: ماهیت مهارتهای اجتماعی، رویکرد آموزش مهارتهای اجتماعی، ساختار برنامة درسی، آموزش مهارتهای اجتماعی و نظریههای یادگیری و دلالتهای آنها بر آموزش مهارتهای اجتماعی میپردازیم. سپس نتایج نظرات متخصصان را دربارة محتوای برنامة درسی مهارتهای اجتماعی بیان میکنیم
خلاصه ماشینی:
"کاربرد این نظریه، در شیوهها و فرایند یاددهی و یادگیری از آن جهت مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است که در عمل میتوان از آن برای فعال کردن یادگیری دانشآموزان، درک عمیق مفاهیم درسی، اظهار نظر دربارة موضوع مورد مطالعه و پیوند آموختههای قبلی و جدید استفاده کرد [سیف، ۱۳۹۲: ۲۰۸].
در این مقاله محتوای برنامة درسی مهارتهای اجتماعی در قالب ۷ بعد و ۳۵ مؤلفه که از سوی متخصصان حوزههای روانشناسی، علوم تربیتی و جامعهشناسی پیشنهاد شده بودند، مشخص شد که پرداختن به مهارتهای تبیین شده بهصورت پیوسته و زنجیری شکل، میتواند در شخصیت اجتماعی افراد مؤثر افتد و پیامدهایی را در ابعاد عاطفی و معنوی برای آنان پدید آورد.
در ادامه به برخی پیشنهادهای کاربردی برای اصلاح محتوای برنامة درسی مهارتهای اجتماعی موجود اشاره میشود: مؤلفان کتابهای درسی میتوانند با استفاده از ابعاد و مؤلفههایی که در این پژوهش توسط متخصصان معرفی شدهاند، بهعنوان الگویی عملی برای گزینش، طراحی و تدوین، محتوای مناسبتر (برای پرورش همه جانبة مهارتهای اجتماعی دانشآموزان) تدارک ببینند.
استفاده از روشهای یاددهی- یادگیری فعال و مناسب برای مهارتهای اجتماعی (مانند ایفای نقش، بحث گروهی، تحلیل مسائل اجتماعی، مشاهده، آموزش همسالان، گردشهای علمی و استفاده از یادیارها) میتواند به درونیسازی مباحث مورد نظر متخصصان در دانشآموزان کمک شایانی کند.
طراحی بستهها و نرمافزارهای مرتبط با آموزش مهارتهای اجتماعی ویژة معلمان، دانشآموزان، والدین و کارشناسان میتواند بهعنوان مکمل محتوای کتابهای درسی مورد استفاده قرار گیرد تا این مباحث به برنامة درسی پنهان یا برنامة درسی مغفول تبدیل نشوند."