خلاصه ماشینی:
"یافته ها پرسش اول : ریشه های توسعه نیافتگی وشاخص های اصلی توسعه در نظام آموزش و پرورش کدامند؟ پس ازمطالعه مبانی نظری ، پیشینه و ادبیات پژوهش و مطالعات داخلی و خارجی ، ریشه های توسـعه نیـافتگی در نظـام آمـوزش و پـرورش در ٧ مؤلفـه : کیفـی ، کمـی ، فرهنگـی - اجتمـاعی ، سیاسـی ، اقتصادی ، جهانی ، برنامه ریزی و سیاست گذاری مشخص گشته است که عبارتند از: ١- کیفی : فقدان نهادها ونظام هایی برای اعتبارسنجی نظام آموزش و پـرورش وارزیـابی کیفیـت آن ، نبود راهبردهای روشن ، مشخص و مشارکتی درنظام آموزشی ، عدم نیازسنجی در طراحی برنامه هـا و فقدان نگاه کاربردی درنظام آموزشی ، عدم توجه به سنجش شرایط جهانی در تهیه برنامه های درسی ، نظام برنامه درسی موضوع مدار،کتاب مدارو متمرکـز،کم تـوجهی بـه تنـوع ومـشارکت درطراحـی و تدوین برنامه درسی ، بی تـوجهی بـه مـشارکت متخصـصان و دانـشمندان در تنظـیم محتـوا، ضـعف زیرساختهای انسانی ، فرهنگی و تجهیزاتـی و بـی تـوجهی بـه ایجـاد نهادهـا و سـاختارهای علمـی و فن آوری و ایجاد قطب های علمی و صنعتی در سطح ملـی و بـین المللـی ، عـدم سیاسـت گـذاری و سرمایه گذاری کافی جهت توسعه ICT، فقدان تفکر سیستمی دربرنامه ریزی منابع انسانی آموزش و پرورش ، کاهش پایگاه اجتماعی معلمان و اساتید به عنوان شخصیت های علمی واجتماعی آینده ساز و اصلی ترین عامل انتقال ارزش و فرهنگ به نسل جدید، بی توجهی به برگزاری دوره های مستمر و با کیفیت درزمینه ارزشیابی فرآیندمحور،عدم فراهم سازی زیرساخت های توسعه علمی و سیاست گذاری مناسب جهت جذب متخصصان و بکـارگیری آنـان ، عـدم توجـه بـه تـرویج فرهنـگ پـژوهش در آموزش وپرورش به عنوان مولفه های کیفی مورد شناسایی قرارگرفته اند."