چکیده:
این پژوهش با هدف تعیین عوامل موثر بر انتقال و تبادل دانش بین دانشکده های توانبخشی و سازمان های ارائه دهنده خدمات توانبخشی کشور بمنظور ارائه راهکار مناسب برای انتقال اثربخش دانش انجام شد.. تحقیق به شیوه زمینه یابی انجام شد. خبرگان توانبخشی و اعضاء هیأت علمی دانشکده های توانبخشی کشور جامعه آماری پژوهشی بودند. برای گردآوری داده ها از دو ابزار مصاحبه و پرسشنامه استفاده شد. اعتبار پرسشنامه با روش ضریب آلفای کرونباخ ٠.٩٤ محاسبه شد. داده های گردآوری شده با استفاده از آزمون آماری T تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که در حال حاضر وضعیت انتقال دانش مناسب نبوده و با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد. مهمترین عوامل موثر بر انتقال و تبادل دانش عبارتنداز: ضعف نیاز سنجی از جامعه در طراحی پروژه های تحقیقاتی و عدم ارتباط مناسب بین پژوهشگران و سفارش دهندگان تحقیق ، وجود فرهنگ فردگرایی و عدم انجام کار تیمی و نیز عدم وجود ارتباط ساختاری مشخص بین دانشگاه و سازمانهای ارائه دهنده خدمات توانبخشی کشور. راهبرد مناسب برای انتقال اثربخش دانش تشکیل کمیته یا سازمانی مشترک بین کاربران و تولیدکنندگان دانش جهت پاسخ به نیازها و تسهیل فرایند انتقال دانش بین آن ها معرفی شد.
خلاصه ماشینی:
"انتقال و تبادل دانش از طریق ارتباط و تعامل مستمر بین پژوهشگران و تصمیم گیرندگان در فرایندهایی Ziman Polt Knowledge transfer Annual Report Saskatchewan Health همچون برنامه ریزی تولید، انتشار و کاربرد دانش حاصل از پژوهش ها انجام می شود (مجدزاده ، ١٣٨٧).
بعلاوه یافته های حاصل از پرسشنامه ها در پاسخ به سوال سوم پژوهش (مهمترین عوامل تاثیر گذار بر وضعیت مطلوب انتقال دانش کدام است ؟) نشان داد برای حرکت به سمت مطلوب انتقال دانش توجه به عوامل زیر از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است : شایسته سالاری در بکارگماری افراد در پست های علمی و مدیریتی دانشگاه ها و سازمانهای ارائه دهنده خدمات توانبخشی ، نیاز سنجی ، اولویت بندی و طراحی پروژه های تحقیقاتی در دانشگاه ها بر مبنای نیاز جامعه ، تبدیل یافته های پژوهشی به بسته های کاربردی بمنظور تاثیر گذاری در زندگی عادی مردم ، تاکید بر کاربردی بودن مطالب و محتوای برنامه درسی در Dependent Pair T test دانشگاه ها متناسب با نیاز جامعه و در نهایت توسعه حرفه ای استادان و روزآمد نمودن مهارتهای آموزشی _ پژوهشی آنها، که اهمیت توجه به این عوامل در وضعیت مطلوب نیز با میزان توجه به آن ها در وضعیت موجود (٠."