چکیده:
مقدمه: روابط عمومی بعنوان کارکرد مدیریتی، بیمارستانها را قادر میسازد که با درک عقاید، نگرشها و ارزشهای مشتریان موجب افزایش سطح کیفیت ارتباطات با بیماران و وفاداری آنها به بیمارستان گردد. هدف از این مطالعه تعیین سطح روابط عمومی بیمارستان از دیدگاه بیماران و ارتباط آن با وفاداری بیمار در بیمارستانهای اراک و یزد بود. روش پژوهش: مطالعه حاضر ازنوع توصیفی - همبستگی میباشد که به صورت مقطعی در سال 1393 انجام گرفته است. جامعه مورد پژوهش شامل کلیه بیماران بستری شده در 4 بیمارستان دولتی دو شهر اراک و یزد بود که تعداد 160 نفر به صورت تصادفی ساده با حجم نمونه مساوی از هر بیمارستان انتخاب و در طرح شرکت کردند. داده های پژوهش بوسیله پرسشنامه ای متشکل از 48 آیتم) 36 آیتم در مورد روابط عمومی و 12 آیتم در مورد وفاداری) که توسط پرسشگر تکمیل گردید، جمعآوری شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای آمار توصیفی و آزمونهای کروسکال والیس، من ویتنی و ضریب همبستگی اسپیرمن انجام گرفت. یافتهها: میانگین نمره کلی روابط عمومی 48/3 و میانگین نمره کلی وفاداری 29/3 بود. رابطه مثبت و معنیداری بین روابط عمومی و وفاداری وجود داشت (811/ 0= , r 001/ 0P=). نتیجهگیری: مدیران نیازمند اتخاذ استراتژیهای ویژهای، جهت اجرای برنامههای بهبود روابط عمومی هستند. داشتن روابط عمومی پویا موجب افزایش رضایت، اعتماد و وفاداری بیماران در بیمارستانها خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
com"/>/ راضیه منتظرالفرج<FootNote No="13" Text="- دکتری مدیریت خدمات بهداشتی ودرمانی، مرکزتحقیقات مدیریت بیمارستانی، بیمارستان شهید صدوقی یزد، یزد، ایران"/>/ بابک عشرتی<FootNote No="14" Text="- دانشیار گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران"/> مقدمه: روابط عمومی بعنوان کارکرد مدیریتی، بیمارستانها را قادر میسازد که با درک عقاید، نگرشها و ارزشهای مشتریان موجب افزایش سطح کیفیت ارتباطات با بیماران و وفاداری آنها به بیمارستان گردد.
هدف از این مطالعه تعیین سطح روابط عمومی بیمارستان از دیدگاه بیماران و ارتباط آن با وفاداری بیمار در بیمارستانهای اراک و یزد بود.
این مطالعه، با هدف شناخت صحیح و درست از تاثیر کیفیت ارتباطات بر وفاداری تحت عنوان ارزیابی سطح روابط عمومی و ارتباط آن با وفاداری مشتری در بیمارستانهای دولتی دو شهر یزد و اراک انجام شده است.
همچنین بر اساس یافتههایی که در جدول 3 آمده است بین هر یک از ابعاد روابط عمومی و وفاداری ارتباط مثبت و معنیداری وجود دارد.
بحث و نتیجهگیری هدف از انجام این مطالعه ارزیابی سطح روابط عمومی بیمارستان و ارتباط آن با وفاداری بیماران ر بیمارستانهای دولتی اراک و یزد بود.
در این مطالعه گوش کردن به حرفهای بیماران ارتباط مثبت و معنیداری با وفاداری و روابط عمومی داشت.
در مطالعه ما بین عبارت "این بیمارستان بیماران را به خوبی راهنمایی می کند " با وفاداری و روابط عمومی ارتباط معنیداری وجود داشت.
The Effect of Service Quality on Patient loyalty: a Study of Private Hospitals in Tehran, Iran, Iranian journal of public health 2012; 41(9):71-77.