چکیده:
مقدمه: با توجه به ضروری بودن نقش پرستاران و پیشرفتهای علمیدر نحوه مراقبتهای پرستاری، ارائه خدمات پرستاری با کیفیت مطلوب و عالی، بدون آموزش حین خدمت میسر نمیگردد و این امر مستلزم بهبود انگیزه پرستاران برای شرکت در این گونه برنامهها است. در این راستا مطالعه حاضر با هدف بررسی عوامل انگیزشی موثر بر شرکت پرستاران در برنامههای آموزش ضمن خدمت در بین پرستاران دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام گرفت. روش پژوهش: مطالعه از نوع توصیفی - تحلیلی و به صورت مقطعی بر روی 283 نفر از پرستاران شاغل در سه بیمارستان آموزشی - عمومیتحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام گرفت. ابزار مطالعه پرسشنامهای شامل دو بخش اطلاعات فردی و پرسشنامه انگیزه پرستاران برای شرکت در برنامههای آموزش ضمن خدمت با 29 سوال در 4 حیطه عوامل شخصی، حیطه سازمانی، عوامل حرفهای و عوامل مرتبط با برنامهریزی دوره بود که در لیکرت 5 گزینهای تنظیم شده بود. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و آزمونهای t مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه و نرمافزار SPSS 21استفاده شد. یافتهها: در بین چهار مولفه مورد بررسی بیشترین و کمترین میانگین و انحراف معیار به ترتیب مربوط به عوامل حرفهای (70/0±39/4) و عوامل سازمانی (62/0±03/3) بود. در بین بیمارستانها نیز بیشترین میانگین مربوط به بیمارستان ب (38/0±08/4) بود. بین عوامل سازمانی و حرفهای و جنسیت و نیز بین عوامل برنامهریزی با دو متغیر گروه سنی و سابقه کاری پرستاران، رابطه آماری معنیداری دیده شد. نتیجهگیری: توجه به عوامل حرفهای از اهمیت بسیار زیادی در برنامهریزی دورههای آموزشی ضمن خدمت برای پرستاران در مراکز بیمارستانی برخوردار بوده و باید مورد توجه خاص قرار گیرد و بالطبع عدم توجه به آن در دراز مدت، منجر به کاهش انگیزه پرستاران برای شرکت در این برنامهها و به دنبال آن کاهش بهرهوری و اثربخشی دورههای آموزشی میشود.
خلاصه ماشینی:
com"/>/ سیدحسین صابری اناری<FootNote No="17" Text="- استادیار، گروه مدیریت، سیاستگذاری و اقتصاد سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران"/> مقدمه: با توجه به ضروری بودن نقش پرستاران و پیشرفتهای علمیدر نحوه مراقبتهای پرستاری، ارائه خدمات پرستاری با کیفیت مطلوب و عالی، بدون آموزش حین خدمت میسر نمیگردد و این امر مستلزم بهبود انگیزه پرستاران برای شرکت در این گونه برنامهها است.
در این راستا مطالعه حاضر با هدف بررسی عوامل انگیزشی موثر بر شرکت پرستاران در برنامههای آموزش ضمن خدمت در بین پرستاران دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام گرفت.
ابزار اصلی گردآوری دادهها در این تحقیق پرسشنامهای مشتمل بر دو بخش اطلاعات دموگرافیک (سن، جنسیت، وضعیت تاهل، سطح تحصیلات، سابقه کاری و پست سازمانی) و پرسشنامه انگیزه پرستاران برای شرکت در برنامههای آموزش ضمن خدمت با 29 سوال در 4 حیطه عوامل شخصی (8 سوال)، حیطه سازمانی (11 سوال)، عوامل حرفهای (5 سوال) و عوامل مرتبط با برنامهریزی دوره (5 سوال) بود.
در این راستا مطالعه حاضر با هدف بررسی عوامل انگیزشی موثر بر شرکت پرستاران در برنامههای آموزش ضمن خدمت در بین پرستاران بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی کرمان به انجام رسید.
مطالعه عبادی و همکاران نیز نشان داد که در بین عوامل موثر بر انگیزش پرستاران جهت شرکت در دورههای آموزش ضمن خدمت عوامل حرفهای و فردی مهمترین عوامل بودند[18].
[Persian] 19- Sadeghi A, Haresabadi M, Abbasi Z, Hosseini SH.
Effective Factors on Motivation of Nurses to Participate in - Service Training Programs in Bojnurd Educational Hospital.