چکیده:
سازمان های عصر حاضر در یک محیط کاملا رقابتی و بسیار پویا فعالیت می کنند که مهم ترین سرمایه آنها،کارکنان شان می باشد. استمرار و تداوم مزیت رقابتی سازمان ها، در چنین شرایطی در داشتن کارکنان دانش گرا،خلاق و نوآور است که می توانند با اصلاح یا تغییر آگاهانه در کارکردها و فرآیندها مزیت پایدار برای سازمان خودخلق نمایند.سیف الهی و داوری ( 1388 ) اشاره دارند که دانش، امروز در قلب اقتصاد جهان قرار دارد و مدیریت دانش درکسب موفقیت سازمان ها یک امر حیاتی تلقی می شود. بنابراین استقرار آن بیش از گذشته ضرورت یافته است.عوامل متعدد و بیشماری در موفقیت استقرار مدیریت دانش نقش دارند. یکی از این عوامل سرمایه اجتماعی است.تحقیق حاضر در جامعه مورد مطالعه، یعنی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 8، از سرمایه اجتماعی که باعث بهاشتراک گذاشتن بهتر دانش، ایفاء دانش سازمانی، ایجاد روابط مبتنی بر اعتماد و همکاری، روح تعاون، کمک بهآموزش، افزایش فعالیت های مرتبط با ثبات سازمانی و درک مشترک می شود، در جهت افزایش آمادگی سازمانیبرای استقرار مدیریت دانش استفاده می گردد.نتایج حاصل از ادبیات موضوع و یافته های حاصل از تحقیق میدانی، نشان می دهد که بین سرمایه اجتماعی وعامل فرهنگ سازمانی ، عامل ساختار سازمانی، عامل زیر ساخت و عامل محتوایی تغییر که از متغیرهای آمادگیمدیریت دانش هستند ، رابطه معنی داری وجود دارد .در بررسی میزان همبستگی از یک طرف نتایج مطالعه نشانمی دهد که بین وضعیت موجود پنج عامل آمادگی استقرار مدیریت دانش تفاوت معنی داری وجود دارد . بنابراینمی توان گفت، عوامل مرتبط با آمادگی استقرار م دیریت دانش رتبه های یکسانی ندارند ، بطوریکه بیشترین آن مربوطبه محتوای تغییر و کمترین آن مربوط به ساختار سازمانی است.
خلاصه ماشینی:
تحقیق حاضر در جامعه مورد مطالعه، یعنی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی منطقه8، از سرمایه اجتماعی که باعث به اشتراک گذاشتن بهتر دانش، ایفاء دانش سازمانی، ایجاد روابط مبتنی بر اعتماد و همکاری، روح تعاون، کمک به آموزش، افزایش فعالیتهای مرتبط با ثبات سازمانی و درک مشترک میشود، در جهت افزایش آمادگی سازمانی برای استقرار مدیریت دانش استفاده میگردد.
نتایج حاصل از ادبیات موضوع و یافتههای حاصل از تحقیق میدانی، نشان میدهد که بین سرمایه اجتماعی و عامل فرهنگ سازمانی، عامل ساختار سازمانی، عامل زیر ساخت و عامل محتوایی تغییر که از متغیرهای آمادگی مدیریت دانش هستند، رابطه معنی داری وجود دارد.
نتایج حاصل از مدل سازی معادلات ساختاری نظیر ضریب استاندارد،ضریب معناداری(t) شاخصهای برارزش مدل از قبیل2x RMSEA,، GFI، AGFI جملگی مؤید این نکته است که سرمایه اجتماعی در جامعه مورد مطالعه در سطح اطمینان 99 درصد ،موجب آمادگی استقرار مدیریت دانش در ابعاد پنجگانه مورد مطالعه یعنی فرهنگ سازمانی،ساختار سازمانی،...
جدول شماره (5) نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن میان سرمایه اجتماعی و میزان آمادگی استقرار مدیریت دانش (به تصویر صفحه مراجعه شود.
Blood good (2002) , " citizenship behavior and the creation of social capital in organizations ", Academy of management review , Vol. 27 , N0.
Blood good (2002) , " citizenship behavior and the creation of social capital in organizations ", Academy of management review , Vol. 27 , N0.
J , (1999) , " Organizational social capital and employment practices " , Academy of Management Review , Vol .