چکیده:
مطالعه حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر نوآوری سازمانی در صنعت نشر کشور انجام شد. در این بررسی تاکید اصلی بر رویکرد نوآوری باز بوده است. روش پژوهش آمیخته که جامعه آماری آن در بخش کیفی را متخصصین حوزه نشر و در بخش کمی اساتید دانشگاههای تهران تشکیل داده است. تعداد نمونه آماری در بخش کیفی 30 نفر و در بخش کمی تعداد 300 نفر میباشد. بر اساس مبانی نظری و پیشینه تجربی، عواملی شامل عوامل ساختاری، مادی، محیطی و فردی شناسایی و پرسشنامهای محقق ساخته مشتمل بر 60 سوال تهیه و اعتبار صوری و محتوایی آن مورد تائید قرار گرفته شد. پایایی این ابزار با استفاده از روش آلفای کرونباخ 89/0 برآورد شد. جهت تجزیه وتحلیل داده ها از روش آماری تحلیل مسیر استفاده شد. یافته ها نشان داد که عوامل متعدد و مختلفی در ایجاد فضای نوآوری باز نقش دارند. که به ترتیب بیتشرین اثر و نقش مربوط به متغیر شایستگی های محوری منابع انسانی و کمترین اثر مربوط به متغیر دستیابی به بازارها میباشد.
Identification of factors influencing on organizational innovation based on open innovation paradigm in publication industry was the main purpose of this study and open innovation approach was the main focus of this study. Mix method of Research was run and statistical publication in qualitative section was publication sector experts and universities faculty members was selected in order to implement the quantitative section. Sample size was 30 experts in qualitative section and 300 subject selected for quantitative section. Based on theoretical and practical literature، main factors such as structural، financial، environmental، and individual was identified and researcher made questionnaire including 60 item was develop and it’s reliability (α=0.89) and validity was approved. Data was analyzed by path analysis. Results showed that vary factors has important role in creating of open innovation in which the core competencies of human resource is more related to open innovation and accessing to bazaars was less related to open innovation.
خلاصه ماشینی:
"اقدامات خلاق بعضی اوقات با شکست مواجه می شود، اما افراد خلاق باید بتوانند بدون توجه به خطرات ، شکست را پذیرا شوند و نقطه برجسته سازمانهای خلاق تعهد نسبت به منابع مخاطره آفرین جهت تعقیب احتمالهای خلاق میباشد آلبام(١٩٧٦)، برولین (١٩٩٢)، دسی و لنون (2000) افراد مستقل خودشان تصمیم میگیرند که چه هدفی را انتخاب کنند یا اینکه چه کاری را انجام دهند؟ چه وقت آن را انجام دهند؟ چگونه انجام دهند؟ و چه زمانی آن را متوقف اند؟ در تمامی این موارد تمایلات، ترجیحات و خواسته های درونی افراد عامل تعیین کننده رفتار بوده است ، نه عوامل بیرونی واعظی و چوپانی (١٣٨٩)، چن و وانگ (٢٠٠٥)، گاردنر (١٩٩٣)، ساتون (٢٠٠١)، استارک ودر (1974) اعتماد به نفس اساسا به انتظار غلبه موفقیت آمیز بر چالشها و رفع موانع اطلاق می شود، یا به طور کلی بر این باور اشاره دارد، که شخص می تواند امور را مطابق خواسته های درونی خویش پیش برد و متضمن انجام موفقیت آمیز تکلیف بخصوص یا پروراندن نقشی خاص می باشد جمشیدی (١٣٨٩)، یاسینی و جفره(١٣٩٠)، احمد پور و عزیزی (١٣٨٣)، رسولی، انصاری و نجاتی (١٣٨٩) کانون کنترل به این معنی است که فرد( و نه شانش و سرنوشت ) حاکم بر زندگی خویش است و می تواند زندگی خود را کنترل کند حضوری و خدادحسینی (١٣٨٤)، فیضی (١٣٨٣)، سعیدی کیا (1385) انگیزش هر نوع تأثیری است که موجب تقویت ، جهت گیری و بروز رفتار انسانی و رفتار خلاقانه و نوآورانه می شود."