چکیده:
دنیای مدرن امروز، موجب افزایش آلودگیها و مشکلات زیستمحیطی و درنتیجه افزایش نگرانی دولتها و سازمانها در رابطه با محیطزیست شدهاست. این نگرانیها موجب بهوجودآمدن مفهوم جدیدی تحتعنوان نوآوری سبز شد. این پژوهش، با هدف بررسی تأثیر ابعاد نوآوری سبز بر عملکرد سازمان انجامشده و در این رابطه نقش میانجی عملکرد زیستمحیطی سازمان نیز بررسی شدهاست. جامعة آماری پژوهش حاضر را شرکتهای فعال در صنعت کاشی و سرامیک استان یزد تشکیل میدهند. بهمنظور سنجش نوآوری سبز ۴بعد، شامل نوآوری مدیریتی سبز، نوآوری محصول سبز، نوآوری فرآیند سبز و نوآوری فناورانه سبز، درنظر گرفتهشد. برای آزمون فرضیههای پژوهشی از مدلسازی معادلات ساختاری بر پایة روش کمترین مربعات جزئی استفاده شدهاست. نتایج نشان داد که ابعاد نوآوری سبز شامل نوآوری فرآیند و فناورانة سبز هم بهصورت مستقیم و هم بهصورت غیرمستقیم بهواسطة نقش میانجی عملکرد زیستمحیطی، بر عملکرد سازمان تأثیرگذارند. همچنین نوآوری مدیریتی و محصول سبز تنها بهصورت غیرمستقیم بر عملکرد سازمان تأثیر میگذارند. درنهایت بر پایه اثر کلی ابعاد نوآوری سبز بر عملکرد سازمان، پیشنهادهای کاربردی برای پیادهسازی جنبههای مختلف از نوآوری سبز در صنعت کاشی و سرامیک ارائه شد.
The modern world causes increased pollution and environmental problems and governments and organization‘s concerns about the environment and finally creates a concept as green innovation. This paper aims to evaluate the effect of green innovation dimensions on firm performance، with environmental performance as mediator. The firms in tile and ceramic industry in Yazd province are the target population of this study. This study proposes to evaluate green innovation practices with a particular focus on the managerial، process، product and technology innovation aspects. Structural equation modeling based on PLS method have been used to test the hypothesis. Results showed that green innovation dimensions including green process and technological innovation have significant effect directly on firm performance and also indirectly through the mediator role of environmental performance. Also، green management and product innovation effect only indirectly on firm performance.
خلاصه ماشینی:
"مدیران این صنعت با توجه به نتایج این پژوهش از یک سو به اهمیت و پیامدهای مثبت نـوآوری سبز در سازمان پی می برند و از سوی دیگر جنبـه هـایی از نـوآوری سـبز مشـخص مـی شـود کـه بیشترین تأثیر را بر بهبود عملکرد شرکت های تولیدکننده کاشی و سرامیک دارد.
مدل مفهومی پژوهش مرور پیشینۀ پژوهش نشان داد در پژوهش های متعددی تأثیر ابعاد مختلف نوآوری سبز بر کارایی زیست محیطی و عملکرد سازمان تأیید شده است .
با این وجود تأثیر همزمان تمام ابعاد نوآوری سبز بر عملکرد سازمان همزمان با توجه به نقش میانجی کارایی زیست محیطی تاکنون مورد بررسی قرار نگرفته است .
با توجه به پیشینۀ پژوهش و مدل مفهومی ارائه شده، فرضیه های پژوهشی بدین شکل تدوین شدند: فرضیۀ١: نوآوری فناورانۀ سبز بر عملکرد زیست محیطی سازمان تأثیر دارد.
97 تایید فرضیه همانگونه که در مدل مفهومی پژوهش مشخص است ، ابعاد نوآوری سبز به صورت غیرمستقیم و به واسطه نقش میانجی کارایی زیست محیطی بر عملکرد سازمان تأثیرگذار هستند.
نوآوری محصول سبز: یافته های این پژوهش نشان داد کـه نـوآوری محصـول سـبز تنهـا به صورت غیرمسـتقیم و از طریـق تـأثیر مثبتـی کـه بـر عملکـرد زیسـت محیطـی سـازمان دارد میتواند باعث افزایش عملکرد کلی سازمان شـود.
طراحی مجدد نحوة ارائه خدمت به مشتریان در جهت رهنمودهای زیست محیطی نوآوری مدیریتی سبز: از دیگر ابعـاد نـوآوری سـبز، نـوآوری مـدیریتی سـبز اسـت کـه براساس نتایج این پـژوهش بـه صـورت مسـتقیم بـر عملکـرد سـازمان تأثیرگـذار نیسـت ولـی میتواند به صورت غیرمستقیم از طریق بهبود عملکرد زیست محیطـی سـازمان باعـث افـزایش عملکرد کلی سازمان شود."