چکیده:
با در نظرگیری افزایش روز افزون تقاضا برای فعالیت های عملیاتی در بنادر، مدیران بنادر با چالش استفاده بهینه از تجهیزات و تسهیلات بندری رو به رو میباشند. یکی از این چالش ها جلوگیری از ماندگاری زیاد کشتیها در بنادر م باشد. بدین منظور در این مطالعه به بررسی ایجاد انبار موقت در بندر خدماتی شهید رجایی برای بارگیری غلات به کشتی با استفاده از یک مدل شبیه سازی بر پایه تئوری صف خواهیم پرداخت . در این راستا، برخی از معیارهای مهم نظیر زمان سیستم کشتیها، تعداد کشتیهای بارگیری شده و نرم بارگیری در نظر گرفته شده است . نتایج نشان میدهد که بهینه سازی حمل و نقل غلات ها بین انبار موقت و اسکله ظرفیت حمل و نقل و بارگیری را به میزان ١٥,٥درصد افزایش خواهد داد.
Considering the increasing demand for operational activities in ports، ports managers are facing the challenge of optimal usage of port facilities and equipment. (In the last two decades، maritime transportation systems have been experienced an increasing development. Now the rate of development in this section has been reached 8 percent per year. Nowadays، the port managers are faced with the challenge of optimal use of equipment and facilities). One of these challenges is to reduce the waiting times of ships at the ports.so that in this study، placing the buffer area for loading and unloading cereals has been investigated using a simulation optimization model based on queuing theory at SHAHID RAJAEE port. Three important criteria of the port performance have been considered including the ship turn-around time، number of loaded ships and loading norm. The results indicate that optimization of cereal transportation between the buffer area and the port can increase the capacity of transportation and loading- unloading capacity up to (The results show that the proposed model can increase the capacity of loading and unloading of the system up to %15.5 between the port and buffer area.)
خلاصه ماشینی:
"جدول ٨: مقایسه ی معیار نرم بارگیری طرح انبار موقت با شرایط قبل از اجرای طرح شرح معیار در حال حاضر تعداد کشتیهای خارج شده از بندر 12 زمان حضور کشتیها در سیستم ( ساعت ) 200 نرم بارگیری غله (تن در ساعت ) 129 میزان صادرات غله یا بارگیری بر 309600 میانگین خروجی شبیه سازی ردیف برای استراتژی انبار موقت 13,3 1 181 2 143 3 357600 4 رویکشتی(تن ) به منظور تحلیل جزئیات بیشتری از اجرای شبیه سازی، در قبل و بعد از اجرای طـرح اطلاعـات موجود در جدول ٨ تحلیل خواهد شد، که اجرای انبـار موقـت مـیتوانـد بـه بهبـود معیـار نـرم بارگیری برای هر کشتی کمک کند.
این تحقیق با بهره گیری از تکنیک شبیه سازی نشان داد در صـورت توسـعه انبـار موقت در گمرک، در نتیجه ی مقایسات از خروجی مدل های شبیه سازی، در طرح بـافر موقـت تعداد کشتیهای خارج شده از بندر از ١٢ کشتی به ١٣,٣ کشتی در سال افزایش داشـته ، زمـان حضور کشتیها در سیستم از ٢٠٠ به ١٨١ ساعت کاهش یافتـه و نـرم بـارگیری غلـه از١٢٩ بـه ١٤٣ تن در ساعت افزایش پیدا کرده است .
(2014), Simulation and optimization of container terminal operations: a case study, International Journal of Computer Science Engineering and Information Technology Research (IJCSEITR), Vol. 4,Issue 4 ,pp.
(2015), A Simulation Modeling Approach for Optimization of Storage Space Allocation in Container Terminal, International Journal of Computer, Information, Systems and Control Engineering Vol:9 No:1, pp."